Sur undertone på alle brygg

Hm. Har laget åtte hjemmebrygg nå, noen all grain, noen ølsett på boks (modifisert), og noen ekstrakt/spesialmal. Men felles for dem alle er at de har en slags "belgisk" undertone, en slags surhet. Jeg har smakt mange kommersielle øl som har hatt et hint av det samme, kanskje spesielt stouts, og selvfølgelig ting som Maredspus og sours, men i mine er det ikke tilsiktet, og jeg skulle gjerne visst hva det kommer av.

Jeg er veldig nøye med rengjøring, bruker starsan på alt, og steker flaskene osv, så eg tror ikke det er infeksjon.

Det jeg tror det kan være er:

Vann/hardhet
Mikroorganismer ingjæringsrommet (toalett)
Oksydering, feks fordi det er for mye headspace mellom øl og lokk
Gjæring på plast (har fire bøtter, kjøpt i mai på europris)

Jeg kan alltids maskere smaken med humle eller spesialmalt, men jeg vil helst ha stålkontroll på dette.

Vurderer evt å bite i gresset og bare brygge belgisk typer :)

Hvilke gjærstammer har du brukt? Altfor sterk star-san blanding vil nok kunne sure ølen litt, særlg om man ikke tømmer av overflødig væske.

Hva slags kontroll har du på gjæringen? Jeg tenker på gjærmengder, temperaturer og oksygenering?

Øl #8 som står og gjærer nå er den første jeg har forsøk å lage gjærstarter på, dvs at de fleste andre har blitt preppet etter produsentens anbefalinger.

Jeg har rehydrert tørrgjær i  20 minutt feks, har brukt smackpack en gang. Jeg har ikke stålkontroll på gjæringen etter pitch, kan ikke påstå det. Jeg har en beholder med vann i rommet som jeg har temperaturmåler i, ligger ganske gjevnt på 20 grader på alle bryggene, men det er et rom som er i bruk, så noen variasjoner er det også. Det er varme i gulvet men gjæringskaret står på en kasse ca 25 cm over gulvet. På noen brygg har temperaturen blitt for høy i luften vet jeg, fordi utetemperaturen har endret seg for kjapt til at jeg rekker å regulere ned tempen, men det er noe jeg får mer kontroll på fra høsten og til tidlig vår (til nå har jeg bare brygget tidlig vår, tidlig høst). Jeg har gjort noen tester, og har estimert at temperaturen i gjæringskaret på mine 20-25 liters batcher er ca 1 grad over tempen i vannbeholderen (work in progress).

Oksygenering: Jeg rister gjæringsbøtta kraftig før jeg pitcher, litt varierende hvor lenge, men 1-5 minutt, er litt begrenset hvor lenge jeg klarer å holde på :) Har ikke noe fancy utstyr for karbonering, prøver å holde utstyrspakken enkel/billig.

Har fått noen tips om å starte gjæringen på lavere temperatur, feks rundt 15 grader, for ale.

Jeg må grave litt for å finne ut hvilke gjær jeg har brukt på de forskjellige. Obama honey porter brukte to pakker Nottingham Ale Yeast fra Danstar, ble rehydret i ca 20 minutt.

En mulig feilkilde kan være at jeg pitcher gjæret på for høy temperatur, jeg har ikke immersion chiller, og selv om jeg tilsetter kaldt vann slik jeg skal på ølsett og ekstraktoppskriftene, så har det hent at at jeg har pitchet før jeg burde. På Obama honey porter pitchet jeg ved 26 grader. #8 som gjærer nå fikk jeg senket temperaturen ganske raskt ved å både tilsette kaldt vann og senke gjæringskaret ned i badekaret.

Det høres ut til å gå i retning av gjæringstempen.
Hvis jeg oppfatter deg riktig og du bruker en beholder med vann i samme rom til å kontrollere temperatur og denne holder 20-grader. Gjæraktivitet hever temperaturen i gjæringsbøtta med 2-4 grader i sammenligning med bare vann....

Er hevingen i gjæringstanken uavhengig av størrelsen på batchen? Ikke at det er så himla viktig, har uansett tenkt å kjøpe et par tempmålere man kan lime på dunken. Dersom den er opp til 4 grader over så har jeg definitivt gjæret på for høy temp sånn generelt.

Men ja, jeg tror også det er pga av gjæringstempen. Funderer på å snekre noe a la http://www.instructables.com/id/Converting-a-fridge-for-fermenting-beer/?ALLSTEPS

Jeg tenkte å sette et slags all grain kontrollbrygg i helga, en enkel Pale ale laget kun med Pale malt og litt Cascade (en klone av New Albion).
Skal bruke UsO5 tørrgjær.  Batchen blir på 8 liter ca.

Er det noen som kan gi meg råd på nøyaktig hvilken temp jeg bør pitche på, gjære på, evt gjerne også når jeg bør ha over i sekundær, og når den bør flaskes? Litt kravstor i dag kanskje, men trenger råd.

Det jeg tenkte var å bare strø over tørrgjær i brygget, men gjøre det på lav temperatur, 15-16 grader.

Planen er så å repetere oppskriften flere ganger, men variere metodene temperaturen for pitching.

mskogly skrev:
Jeg tenkte å sette et slags all grain kontrollbrygg i helga, en enkel Pale ale laget kun med Pale malt og litt Cascade (en klone av New Albion).
Skal bruke UsO5 tørrgjær.  Batchen blir på 8 liter ca.

Er det noen som kan gi meg råd på nøyaktig hvilken temp jeg bør pitche på, gjære på, evt gjerne også når jeg bør ha over i sekundær, og når den bør flaskes? Litt kravstor i dag kanskje, men trenger råd.

Det jeg tenkte var å bare strø over tørrgjær i brygget, men gjøre det på lav temperatur, 15-16 grader.

Planen er så å repetere oppskriften flere ganger, men variere metodene temperaturen for pitching.

Hvorfor sekundær? Unødvendig og større sjanse for infeksjoner og annet tull.
Jeg lar det altid stå minst 14 dager til gjæring. Uansett om den har gjæret ned på 5 dager. Gjæren trenger tid til å ordne opp.
Så etter minst 14 dager flasker du.

Us05 pitcher jeg på 18 grader. Ville drysset gjæren over litt vann først. Vann som du har kokt og så kjølet ned til ca 28 grader. (Ca. 2030 min før piching)

Tilbake
Topp