Sukker for å øke OG?

Hei.
Dersom man finner ut at man har brukt for mye meske/skyllevann, kan man justere OG høyere med sukker? Og eventuelt hvor mye må sukker må man ha for å øke?

Vanlig å bruke DME, Dry Malt Extract for å øke OG. Kok det minst 15 min. Sukker er ikke gunstig slik jeg har forstått det, med mindre du brygger sterke øl, og bruker sukker for å få gjæret langt nok ned. Mengde/gram DME kommer an på hvilket volum det er snakk om og hvilken  OG du har. For alt jeg vet er du kanskje også ferdig med å koke nå?

Ole Bråten skrev:
Vanlig å bruke DME, Dry Malt Extract for å øke OG. Kok det minst 15 min. Sukker er ikke gunstig slik jeg har forstått det, med mindre du brygger sterke øl, og bruker sukker for å få gjæret langt nok ned. Mengde/gram DME kommer an på hvilket volum det er snakk om og hvilken  OG du har. For alt jeg vet er du kanskje også ferdig med å koke nå?
Jeg bare spør for å spørre om uhellet skulle skje.
Men siden det ikke finnes noe eksakt formel eller noe slikt så får det bli som det bli.

Takk for svar!

Da jeg laget eplesider fant jeg denne formelen: 2,58 g sukker per liter øker OG med 0,001. Dette stemte ganske nøyaktig. Antar at du får samme resultat når den brukes til vørter.

Ole Christian skrev:
Da jeg laget eplesider fant jeg denne formelen: 2,58 g sukker per liter øker OG med 0,001. Dette stemte ganske nøyaktig. Antar at du får samme resultat når den brukes til vørter.

Tusen takk for svar!

520 gram for og øke fra f.eks 1.040 til 1.050 !

Vedlegg

• Skjermbilde 2014-03-10 kl. 16.39.38.png
    Skjermbilde 2014-03-10 kl. 16.39.38.png
    59,7 KB · Sett: 452
rhildre skrev:
520 gram for og øke fra f.eks 1.040 til 1.050 !

For 18.93 L vørter vel å merke. Ikke akkurat rundt tall. Men ja, det er bare å plugge inn tall i diverse bryggekalkiser for å finne ut, i stedet for å pugge formler/konstanter. 

Om en skal bruke Beersmith kalkulatoren og vanlig sukker fremfor dry malt. Blir omregningen fra dry malt til sukker riktig som i kalkulatoren jeg har brukt i vedlegget mitt? OG 1.043 ønsket OG 1.046, 20 liter vørter. Tenkte å ha i sukkeret etter stormgjæring.

Vedlegg

• Beersmith Dry malt til Sukker.pdf
    53,5 KB · Sett: 68
Om en skal bruke Beersmith kalkulatoren og vanlig sukker fremfor dry malt. Blir omregningen fra dry malt til sukker riktig som i kalkulatoren jeg har brukt i vedlegget mitt? OG 1.043 ønsket OG 1.046, 20 liter vørter. Tenkte å ha i sukkeret etter stormgjæring.

Tenker da altså på å bruke vanlig sukker

Tilbake
Topp