Fredrik R skrev:Jeg bruker sukker.
Edvin Vik skrev:Fredrik R skrev:Jeg bruker sukker.
Er det fordi du ikke har CO? Ellers, hvorfor velger du sukker? Hvor my bruker du? Hvordan gjør du det?
Blir det noen forskjell på ølet, når du tvangs karbonerer i forhold til du setter det under trykk i ca 1 uke ?Roger skrev::saadoevt: dersom du har det travelt er det jo mulig å riste inn gassen i løpet av noen minutter.
:roedme:
Man må jo uansett ha co2 for å tappe fatetEdvin Vik skrev:Jeg trodde faktisk ikke noen brukte sukker der de hadde utstyr til trykksetting med CO₂. Det var kun noe man brukte for å fylle flasker. Det kunne være artig med noen flere kommentarer, fordeler/ulemper?
Jeg starter med å gi en pift CO₂ i corneliusfatet før jeg lar slangen ligge i bunnen for fylling. Nå det er fyllt, trykksetter jeg litt et par ganger og slipper ut CO₂ igjen for å bli kvitt all oksygen. Deretter lar jeg den stå på kjøla en dag og trykksetter så med 2 bar.
magne1972 skrev:Man må jo uansett ha CO2 ...
Selv om jeg karbonerer med sukker, må/bør fatet "blåses" tett med CO₂ etter fylling.
...
Edvin Vik skrev:Ja visst, og det er vel defor jeg ikke har skjønt poenget med sukker. I tillegg til å blåse tett så blåser man litt ekstra og man har også karbonert.
Larzan skrev:Hvor mye CO₂ bruker man egentlig på å karbonere og servere fra et 19-liters fat? Eller, hvor mange fat kan man bruke en 6kg CO₂ flaske på før den må fylles på nytt?
Larzan skrev:Så hvis det koster f.eks. 200,- å fylle en 6kg flaske CO₂, så koster det ca 4,- å karbonere og servere fra et fat. Skal aldri vurdere sukker igjen
Larzan skrev:Så hvis det koster f.eks. 200,- å fylle en 6kg flaske CO₂, så koster det ca 4,- å karbonere og servere fra et fat. Skal aldri vurdere sukker igjen