Sulten Hund
Norbrygg-medlem
hehe - du kan tørke opp!Noen som har Vis vedlegget 57434gode råd for hva en bør gjøre når blow off tuben ikke har greid å holde unna og lokket på gjæringsfatet har gitt etter…?
Det må være såpass tight at du må streve litt for å få slangen nedi.
God idè med ekstra lokk til m plass for slange m større diameter! Det tror jeg absolutt jeg skal ordne meg før neste gang jeg prøver meg på en imperial stout… aldri hatt denne slags heftig gjæring før.hehe - du kan tørke opp!
Jeg er tilhenger av å gjære åpent, som @Kold Brygg snakker om, men i motsetning til ham har jeg rikelig med erfaring med at det putrer over. Så nå monterer jeg alltid utblåsningsutstyr før det kommer så langt. Det er jo ikke noe poengi å la det renne over. Det går sikkert bra med den dunken din, men som du sier, så blir mye borte, og om du sørger for at allt er desinfisert, kan du bruke gjæren som tyter over i utblåsningsbeholderen. Jeg mener at du noen ganger kan miste så mye gjær at det blir lite igjen til å dra gjæringa ferdig, og da er det en løsning å helle gjære tilbake i dunken. Lar du den stå i kjøleskap imens, kan du bare gi den litt vørter, riste godt og la den komme opp i full aktivitet før du heller den tilbake.
Hva når slangen går tett?
Plukk vekk pakningen til gjærlåsen, så kan du få ned en slange med større diameter. Det kan være kjekt å ha et ekstra lokk til det, så kan du tilpasse hullet bedre til slangen. Det må være såpass tight at du må streve litt for å få slangen nedi.
Hvilken gjær er det som herjer sånn?God idè med ekstra lokk til m plass for slange m større diameter! Det tror jeg absolutt jeg skal ordne meg før neste gang jeg prøver meg på en imperial stout… aldri hatt denne slags heftig gjæring før.
har hatt lokket liggendes løst oppå dunken nå siste timene og sist jeg var inne og kikket så var lokket løftet 7-8cm opp av skumkaka
Jeg lar det bare stå til og får se ann hvor dettte ender
gjæren som blåser ut lar jeg gå i utslagsvasken, tørr ikke sjanse på at alt rundt er rent nok til å bruke den etterpå.
OK, jeg kjenner ingen av gjærtypene fra MJ. Rekordholderen når det gjelder skumproduksjon blant de gjærtypene jeg har brukt, er Imperials versjon av Westmalle's gjær, B48 Double Tripel, som svarer til WLP530 og Wyeast 3787. Så veit du hva du har i vente om du skulle bruke den - hvilket du absolutt bør. Det er en fabelaktig gjær.M42 new world strong ale fra mangroove jack
Tror det er Nottingham som skjuler seg bak det navnet.M42 new world strong ale fra mangroove jack
Jeg fant wlp007, men kilden virka ikke spesielt god. Men er Nottingham så overstrømmende, da? (Jeg har ikke brukt den på mange år, så jeg har ingen minner om hvordan den oppfører seg.) Navnet - New World Strong Ale - tyder vel på at den er amerikansk?Tror det er Nottingham som skjuler seg bak det navnet.