Stor tabbe ved flasking!

Har akkurat oppdaget en stor feil jeg har begått.  Satte nytt brygg idag, og skulle sjekke OG.  Da jeg leste av 1035, da forventet OG er ca 1045, skjønte jeg lite.  Sjekka vekta i rent vann, og fant ut at den var ødelagt.  Viste -10 ca, lol..  For og gjøre det hele enkelt, har jeg tappet to brygg på flasker og tilsatt ca 2.5 g per 0.33 l flaske...  Med FG på ca 1020 og 1025..  (Lager og dark ale).  Det jeg lurer på her er om dette blir flaskegranater, og om eventuelt FG vil synke noe ved ettergjæringen på flaske?  Noen som har opplevd dette før??  Ikke rent lite flau/frustrert nå.... 

Tor Martin skrev:
Med FG på ca 1020 og 1025..  (Lager og dark ale).  Det jeg lurer på her er om dette blir flaskegranater, og om eventuelt FG vil synke noe ved ettergjæringen på flaske?
Vel, hadde det stoppet å gjære ut av seg selv? Om de gjorde det så er det nok ingen fare for flaskegranater, det vil kun bety at du har en stor mengde ugjærbart sukker i ølet ditt. Da kanskje litt mye med tanke på at det ene var en lager.

FG kan kun synke hvis det er forgjærbart sukker igjen, altså at gjæren ikke var ferdig før du flasket ølet.

Dessuten, er du sikker på om vekta di ikke har fått noen skader mellom bryggene? Om det har skjedd mellom så kan det jo hende at det faktisk ikke er skjedd noen tabbe i det hele tatt.

Vekta var i orden ved setting av brygget, så skaden er nok öppstått..  Så det er nok en del gjærbart sukker igjen. Får se, er standard pilsflasker jeg har brukt, og håper de holder! Blirmuligens et "mellanøl" med mye kullsyre, lol!

Hvis ølet var ferdiggjæret, dvs i prinsippet hadde sluttet å ploppe, så er du trygg for bomber. Hvis du flasket ølet selv om det fortsatt ploppet, så får du nok potensielle bomber, ja.

Det er veldig viktig å ikke la öchselvekta styre når du skal flaske ølet. Du flasker ølet når ølet er ferdiggjæret, altså når det har sluttet å ploppe, ikke før. Drit i alle bruksanvisninger der det står at ølet skal få den og den FG-en, for det er det ingen som kan forutsi, det varierer fra gang til gang. Og gi beng i alle bruksanvisninger som sier at ølet skal stå så og så mange dager før du stikker det om (helt unødvendig å gjøre, forøvrig) eller flasker det. Vent til ølet er ferdig, og gi det noen dager på å klarne, så flasker du det, uansett hva FG måtte vise eller hvor lang tid det har tatt

:)

Det at det har slutta å "ploppe" i gjærlåsen er en usikker indikasjon på at øllet er utgjæret. Jeg opplevde at det hadde slutta å ploppe helt, etter 10 dager ca. Da hadde jeg øllet over i sekundær kar... da viste oecle 1,025 Tilsatte Tørrhumle og lot den stå en uke til, da ploppa det igjen og jeg tappa på 1,015

En anne gang som jeg har skrevet om her før. Flaska jeg da det hadde slutta å ploppe. Etter en uke. Men det viste seg (etter at jeg tappa ut litt fra fat at oesle var på 1,025, noe som medførte til prosjektil korker og skumm geysirer og vettskremte gjester.  :eek:

Haha, jeg burde vel tatt forbehold om at det har slutta å ploppe OG det ikke ligger et lokk med gjær oppå ølet ;) 

Uansett er det en bedre indikasjon at ølet begynner å klarne ordentlig, og det bør det jo uansett gjøre før man har det på flaske.

Tilbake
Topp