Stor starter

Forvirret

Norbrygg-medlem
Må snart få på kok noe lagerlignende greier og det krever endel gjær.
Planen er som følger,
-4l starter lages. (Kjøles ned nå.)
-den får gå ut og deles i 3x1l beholdere direkte fra røreren.
-fyller på 3l ny starter på slumpen i kloben (1 liter). Ingen cc. Starter den opp igjen.
-etter den er gått ut tømmes den over i 15l jula "samlebøtte" og settes i kjøleskap.
-tømmer av starterøl og setter nye startere på gjær fra 3x1l beholderne. 4l pr runde.
-tømmer ut starterølet fra julabøtte og fyller på med siste fra røreren.

Tenker å bruke første runde (3 liter) og to eller alle tre a' 4 liter. Bør få noen celler da. Wlp 830.
Noen som har tanker om en slik plan? Ser for meg at jeg får gjæren klar på forholdsvis kort tid.
-Ønsker ikke å lage vanlig øl hvor gjæren gjenbrukes.

Hvor mye lager skal du brygge?
Jeg satte først 4 liter starter på 1 rør.(1,5 måneder gammelt) Så satte jeg en 5 liter på denne.. Gjæret fint ut 110 liter på 1.050
Wlp830.

Ser ikke helt forskjellen på din plan, og å sette en snill session / lys sommerøl / MarisOtter SMASH på 1.040/1.010 (3,9%) og stikke om rett etter stormgjæringen er over. Denne kan du flaske, eller bruke til humle eksperimentering eller andre ting du ønsker å leke med :)

Ellers er jo metoden grei - om litt omstendelig.

Sist redigert:
TazzaT,
Hvor mye? Ikke godt å si. Planen er å gjøre første forsøk med et nytt kokeri ute.
Tenker mellom 15 og 20kg malt.
Ang vanlig totrinn starter. Har ikke større enn 5l kolbe og tilsetter til vanlig gjæren med vørtertemperatur mellom 7 og 8C. Så om jeg bruker 3l av de fire jeg lager først og bruker 4l starter på trinn to så blir det kanskje litt lite gjær?
Hvilken temperatur brukte du? Går jeg opp mot 12/13C så halveres kanskje behovet. Det er vel noe slikt Fermentis skriver. Om gjæren er tørr eller fersk antar jeg ikke betyr så mye. Men det har alltid fungert med 7-8C.

msevland,
Starteren er kokt så "din" måte får bli en annen gang. Det er også noe mer jobb.
Sist jeg gjorde noe lignende fikk jeg litt dårlig utgjæring. OG 1.123 og FG 1.041.
Men for det ølet tror jeg det var gunstig.

Tilbake
Topp