Starter gone crazy

Jeg satte en gjærstarter på WLP400 i går kveld, som vanlig i en tom 1,5 liters colaflaske med aluminiumsfolie over toppen. Da jeg sto opp nå i morres var det guffe på benken, men liten aktivitet i flasken og lite gjær i bunnen. Har jeg grunn til å tro at guffa jeg tørket bort var gjær?

La det være skum, la det være skum, la det være skum..

Det er det meget god grunn til å tro at det var gjær. Gjæren din rømte. Mest sannsynlig villgjær som ikke trives i fangenskap. Kjøp foam control - problem løst.

Har hatt samme problem selv, men med en dråpe foam control i starteren har jeg fått foam control. Bryggelands alternativ heter skumdempingsmiddel.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12816.msg122796.html#msg122796

Æsj. What to do next, planen var å brygge i morgen :p Kan man lage en ny starter av den første? Starteren ser grumsete ut, så det er nå en del gjær der.. jeg brukte to rør i, så kan det være nok gjær der likevel?

Det er sikkert nok gjær hvis du hadde beregnet romslig i utgangspunktet og det ikke var en halvliter som forsvant ut!

Jeg skal ikke belære så mye om startere men en liter som er vanlig pr. pk. i en 11/2 liters flaske må bli trøbbel mens du har trøbbel X 2 :)
Vil nå anbefale noe større, en plastdunk fra Prix fx.

Jess, men det har gått bra hver gang før. Denne gangen brukte jeg hvetespraymalt, jeg lurer på om det kan ha utgjort en forskjell.. evt. gjæren selvsagt. Anyway, den var visst ikke så dau som jeg først trodde. Det har putret og skummet hele dagen, så da regner jeg med at det blir bra likevel :)

Hei MortenB82.
Hvordan gikk det med denne? Skal brygge 25 liter wit i morgen og har akkurat samme problem. Glemte foam control så det ble en del søl fra starteren og lite gjær i bunnen. Ble det nok gjær til deg eller må jeg kanskje kjøpe et nytt rør gjær i tillegg....?

Hei laha, wit'en ble en kanonsuksess den. Gjærmangel var ikke noe problem i det hele tatt, ihvertfall ikke som jeg har klart å smake. Jeg endte opp akkurat på ønsket FG. Jeg hadde faktisk et lite problem i at gjæren begynte å tyte ut av gjærlåsen, noe jeg aldri har opplevd før.

Så bra!! Tømte du hele starteren i gjæringskaret eller satte du den kaldt og dekanterte?

Jeg kjørte hele starteren i gjæringskaret. WLP400 flokkulerer lite, så jeg får ikke det kompakte gjærlaget nederst i starteren som jeg får med andre gjærstammer. Dessuten, når jeg spanderte så mye gjær på kjøkkenbenken hadde jeg intet å avse :)

Tilbake
Topp