Hehe. Samme her.Jeg fikk kjøpt en diger flaske før det gikk tomt. Er ganske nøysom, så nå har jeg for ti år eller deromkring.
Hehe. Samme her.
Star San - What is the problem ?Jeg er nysgjerrig på hvordan de har løst StarSan-problemet.
Har de endret innholdet, slik at de nå har et lovlig desinfeksjonsmiddel i Europa? Eller har de bare sluttet å kalle det desinfiserende?
Det er vel den siste løsningen som Bryggselv har valgt med sin Craftsan, men jeg synes det er en dårlig løsning.
Ja posten min forteller ikke stort annet enn at innholdet ikke er endretREACH er en ting. Det kreves for å selge det som skyllemiddel, eller noe lignende.
For å selge det som desinfiseringsmiddel, kreves det også BPR. Der finner jeg fortsatt ikke "dodecylbenzenesulphonic acid":
Information on biocides - ECHA
Ja posten min forteller ikke stort annet enn at innholdet ikke er endret
Ditto.
Men nå oppdaget jeg i dag at jeg ikke fåt tak i Supermoss, heller - som jo også er et produkt fra 5 Star. Det skjønner jeg mindre av. Det inneholder da vel ikke tvilsomme kjemikalier?
Men var det merkingen som egentlig var problemet? Jeg har brukt knapt en time for å prøve å forstå, så jeg er genuint interessert i å forstå helhetsbildet, jeg har oppfattet problemet slik at du må søke for å kunne selge produktet. Om du ikke regner med å selge mer en 1 tonn, så er det en helt annen søknad enn over 1 tonn.Så da blir jeg litt nysgjerrig på hvordan de merker det når de er tilbake på markedet.
Om Supermoss er viktig for deg har jeg en uåpna på lur. Tenkte å ta den i bruk når jeg har brukt opp whirlflok'en. Men kan sende den til Hadeland om det kniper...
Men var det merkingen som egentlig var problemet? Jeg har brukt knapt en time for å prøve å forstå, så jeg er genuint interessert i å forstå helhetsbildet, jeg har oppfattet problemet slik at du må søke for å kunne selge produktet. Om du ikke regner med å selge mer en 1 tonn, så er det en helt annen søknad enn over 1 tonn.
Hmm, tror æ skjønner, men har ikke alle disse desinfiserende produktene alltid unngått nettopp dette med å kalle det for "skyllewhatever"?Slik jeg har forstått dette, så er det flere regler som gjelder.
Alle kjemikalier må være i henhold til reglene i REACH-direktivet. Det gjelder uansett om det er vaskemidler, maling, tilsetninger til bensinproduksjon eller hva det nå skulle være. Så er det i tillegg en del regler for biocider, som inkluderer desinfiserende midler. Her er det BPD (98/8/EC) som gjelder. Desinfiserende midler må derfor i tillegg være godkjent og registreres som det.
Problemet med StarSan er at dodecylbenzenesulphonic acid ikke er godkjent som desinfiserende middel i EU. Så vidt jeg har forstått det (basert på middels husk og kilder jeg ikke finner igjen) tilfredstiller det heller ikke kravene til godkjenning.
Derfor kan disse produktene selges som vaskemidler, så lenge de tilfredstiller REACH og andre regler for vaskemidler, men ikke som desinfeksjonsmidler.
For StarSan var vel egentlig problemet ganske omfattende. På meg virket det som Five Star Chemicals hadde gitt mer eller mindre blaffen i alt av EU-regler, fra regel for advarseltekster på flaskene til å sjekke om produktet faktisk var lovlig å selge. Hvis de nå har fått REACH, etiketter, merking og det grunnleggende på plass så kan de selge produktene sine i EU/EØS. Det jeg lurer på er hva som, eventuelt, gjør at de kan selge StarSan som desinfisirende.
Hmm, tror æ skjønner, men har ikke alle disse desinfiserende produktene alltid unngått nettopp dette med å kalle det for "skyllewhatever"?
Skjønner, men såvidt jeg har forstått så er desinfiserende en definisjon som stort sett handler om det tar e-coli, five star har jo aldri testet starsan på gjær, som betyr at det er ingen som vet effekten den har på villgjær.Min ganske gamle flaske kaller det "acid sanitizer", som vel er amerikansk engelsk for desinfeksjonsmiddel. De nye flaskene ser ut til å kalle det "syreholdig anionisk skyllemiddel".
Ikke desto mindre står det "desinfeksjonsmiddel i konsentrert form" i produktbeskrivelsen hos Bryggselv. Brewshop skriver "miljøvennlig, syrebasert desinfeksjonsmiddel". Det er jeg veldig usikker på om det er lovlig.
Jeg synes det er problematisk når et produkt markedsføres som noe det ikke er godkjent som.