Stakk om for tidlig. Trenger hjelp :)

Hei!

Jeg har blitt offer for svikt i egne rutiner, og trenger hjelp!

For første gang har jeg nå fått dårlig utgjæring, og siden jeg ikke vurderte det som en mulighet, så målte jeg FG først etter å ha stukket om fra ett primærkar til to sekundærkar. :bank2:
Det er snakk om en Porter med OG 1060, og nå FG på 1024 etter 12 dager. Gjæret med Wyeast 1028 etter Mr.Malty, og stukket om fordi halvparten nå er smaksatt med uttrekk av eik og vanilje. Planen var å la det stå på sekundær i 5 dager før flasking.
Vørter ble luftet etter "nærmer meg snart 40 og rister 33 liter vørter med fare for hjerteinfarkt" metoden, og dette har funka brillefint tidligere.

Jeg ser for meg følgende muligheter, og trenger som nevnt hjelp :)
1. La det stå en stund til å håpe at FG kryper videre ned. Siden jeg har stukket om vil jeg tippe at det ikke er nok gjær igjen til oppgaven?
2. Tilsette mer gjær. Noe som vil tilsi mye venting på postgang nå i julestria. Jeg har kun US-05 tilgjengelig i huset.
3. Akseptere nederlag, og flaske når tiden er inne.

Jeg kunne tenke meg å få FG ned et sted mellom 1015-1020 :)

Jeg ville tilsatte mer gjær sammen med litt sukkerlake, for å få den i gang, og latt det stå litt varmere enn vanlig. Det har fungert de gangene jeg har hatt behov for å restarte ei gjæring som har stoppet opp.

Men da kun gjær som tilsvarer opprinnelig valg, dvs. Wyeast 1028? Jeg har evt. US-05 og spraymalt i kjøleskapet, men det å lage en liten "kickstarter-starter" ut av dette vil kanskje klusse til smaksprofilen i ølet?

Nei, US-05 er nøytral nok til at det ikke burde bli noe problem. De har også ganske lik utgjæring.

Jeg ville heller tilsatt litt sukkerlake i ølet enn å lage en starter.

Ok, det høres jo oppløftende ut. :) Jeg har fordelt ølet med ca 16 liter i to kar. Hvor mye sukkerlake og gjær bør jeg da bruke? Tenker da på blandingsforhold sukker/vann og gjærmengde.

Hadde en klinsj med WLP028 her om dagen. Den ga helt opp på 60% att. Heiv bøtta inn på badet (fulgte nøye med på temperatur at den holdt seg under 24 °C, til enkelte medlemmer av husstandens store fortvilelse), og etter et lite døgn hadde nesten all gjære folatt bunnen og fullførte på 81% etter 4 dager. Gjæringsforløpet var unormalt langt iforhold til hva jeg ellers er vant til. Skal gå fint å øke temperaturen en del etter primærgjæring er ferdig (noe du sikkert allerede vet). Kan godt hende det er nok til å senke SG med et par poeng.  :namnam:

Da prøver jeg en sukkerlake med 60 g sukker i 5 dl vann som kokes/avkjøles og fordeles i karene.

Men vil jeg kunne få problemer med flaskekarboneringen hvis jeg lar gjæra spise farin nå? :jaha:

Det burde ikke bli et problem nei. Gjæra kan få problemer med å spise maltose om den får for mye simpelt sukker, men det spiser sikkert sukker en gang til med glede.

Tilbake
Topp