Jeg ønsket å prøve dette med ølbrygging så fort som mulig. Og da passet det bra nå i vinterferien. Så jeg gadd ikke/hadde ikke tid til og bestille noe ordentlig fra Vinogbar.no eller lignende steder.
Så jeg kjøpte Brewmart Danish Style Pils 1,8kg på Europris, og Moss Maltekstrakt 4x450g. Så kokte jeg opp 8 liter vann i en kjele og tilsatte øl-settet og maltekstrakten. Dette fikk koke i ca. en time, kokte over en gang. Så avkjølte jeg ved og sette kjelen i vasken, hadde dette i gjæringsdunken sammen med ca 18liter vann, både kokt og kaldt får å få 20 °C i dunken. Hadde gjæren sammen med en halv liter kokt vann som var avkjølt til 30 °C dette sto vel i 5 min før jeg hadde det oppi dunken og rørte godt. Og nå har dette stått på dunken siden mandag kveld, og har hatt en temperatur på 17-21 grader.
I dag målte jeg med hydrometer og målingen lå på ca. 1.017. Jeg målte også med et alkometer men da fløt det tre-fire millimeter over 0 merket!?:jaha:
Har funnet ut etter og ha lest litt på forumet her at mye har vert lite optimalt, men slik ble da altså det første brygget, er vel et resultat av mye iver og lite kunnskap :laugh:
Men lurer på hva OG og FG som folk snakker i her, har det noe med hydrometer? Ble ikke noe klokere av å google!