Spørsmål om UT-200 og kjøleskap.

Hei!
Kan jeg bruke UT200 på et kjøleskap med en liten fryser-del på toppen, eller vil temperaturen i fryseren også endres? :jaha:

Jeg har et stort skap hvor jeg til vanlig oppbevarer øl i kjøledelen, og humle, spraymalt samt litt mat i fryserdelen.
Jeg har kun tenkt til å bruke skapet for å kontrollere temperaturen under storm-gjæringen.

(Mulig dette er svart på før, men jeg fant ingen helt konkrete svar med de søkeordene jeg prøvde ut)

Dersom du kjører styringen på støpselet på kjøleskapet vil hele maskineriet bli slått av når styringen kobbler ut.

Med to separate kjølekompressorer er det mulig å splitte slik at de jobber uavhengig.
Med en felles kjølekompressor vil de være sammenkoblet for alltid.

I tillegg er vel kanskje ikke en UT200 den beste løsningen for et gjæringsskap da den kun slår strømmen av eller på. I et kjøleskap vil det da si kjøledelen av og på.
Det du trenger en f. eks. en atc-800 (jeg benytter denne) da denne også vil styre et varmeelement. Jeg har plassert en varmepære i kjøleskapet for å ha mulighet til å regulere temperaturen opp. I øyeblikket har jeg et 50W element, men har bestilt to på 150W da mitt gamle kjøleskap tydeligvis har noe dårlig isolasjons evne og jeg sliter da litt med å få høy nok temperatur på slutten av gjæringen.

Jens Martinsen skrev:
I tillegg er vel kanskje ikke en UT200 den beste løsningen for et gjæringsskap da den kun slår strømmen av eller på. I et kjøleskap vil det da si kjøledelen av og på.
Det du trenger en f. eks. en atc-800 (jeg benytter denne) da denne også vil styre et varmeelement. Jeg har plassert en varmepære i kjøleskapet for å ha mulighet til å regulere temperaturen opp. I øyeblikket har jeg et 50W element, men har bestilt to på 150W da mitt gamle kjøleskap tydeligvis har noe dårlig isolasjons evne og jeg sliter da litt med å få høy nok temperatur på slutten av gjæringen.

Har du link til hvor du kjøpte den, og hva er forskjellen mellom denne og en stc-1000?

Dersom kjøleskapet stå i et rom som er varmere enn ønsket temperatur vil dette fungere, men en får selvsagt bedre kontroll med både varme og kjøling.

Jeg har for tiden to kjøleskap oppkoblet med STC-1000. Et med varmeelement og et uten.

Jeg kjøpte 2stk Stc-1000på ebay for ca. 200NOK inkl. frakt osv.  Kom rett i postkassa merket verdi:  10USD.    Bare pass på at du bestiller 220V typen. Leveringstid ca. 6 dager.

Leveringstiden varierer nok noe.
6 dager er utvilsom raskt.
Jeg fikk min første etter halvannen uke.
Den andre etter ca 4.

Men er en atc-800 og stc-1000 det samme??. act-800 så meget brukervennlig ut.

@Georg J : beklager hvis jeg kupper tråden.....

Eg har eit 89cm kjøleskap med UT-200. Bruker dette til lagergjæring. Dette fungerer omtrent like godt som ei kald øl ein varm sommardag...
Ankepunktet er at UT-200 er dyr. Det fins langt rimeligare temperaturstyrarar. Men for meg, som meiner at elektrisitet og alt dets vesen høyrer heime i den religiøse sfære, så er dette eit framifrå instrument.

Bernts skrev:

Atc-800 ser ikke ut til å være det samme. Funksjonen er nogenlunde lik, men den jeg fant var dyrere enn stc-1000, og stc er et utprøvd, billig og forholdsvis billig instrument :)

magne1972 skrev:
Bernts skrev:

Atc-800 ser ikke ut til å være det samme. Funksjonen er nogenlunde lik, men den jeg fant var dyrere enn stc-1000, og stc er et utprøvd, billig og forholdsvis enkelt instrument :)

Edit skriveleif igjen :)

Bernts skrev:

Kupp i vei!  :) Her dukket det opp spennende kunnskap og erfaringer.

Men kort oppsummert så vil Ut-200 funke fint hvis temperaturen i omgivelsene er varmere enn ønsket gjæringstemperatur, mens STC 1000 tilkoblet kjøleskap og varmekilde er løsningen hvis temperaturen i omgivelsene er lavere enn ønsket gjæringstemp. Logisk nok :)

Skulle ønske noen begynte å selge ferdig koblede STC 1000 med stikkontakt-utgang for både varme og kulde.  8)

Georg J. skrev:
Skulle ønske noen begynte å selge ferdig koblede STC 1000 med stikkontakt-utgang for både varme og kulde.  8)

De blir neppe billige.
Jeg la ut:
Boks 229,-
Stikk 59,80
---------------------
Totalt 289,- (+gammel PC-kabel og ledning som jeg hadde liggende)
+ TC-1000

på den siste jeg satte sammen.

Det er så, men når vi med langt fremskreden elektro-skrekk er villige til å bla opp 6-700 kr for en UT 200, så åpner vi nok gjerne lommeboka enda mer for en komplett løsning.  :)

Hei Georg
jeg lagde akkurat en boks med STC 1000 og to støbsler for varme og kulde til en kamerat fra 3050. Lager gjerne en for deg også. STC 1000 kan du bestille sjøl, og utlegget mitt fra Biltema kom på ca 200.
Sjekk tråden om brygger treff i Drammen, så årner nok alt seg.

Georg J. skrev:
Det er så, men når vi med langt fremskreden elektro-skrekk er villige til å bla opp 6-700 kr for en UT 200, så åpner vi nok gjerne lommeboka enda mer for en komplett løsning.  :)

Må da finnes en eller annen i nærheten som kan koble sammen en for en hank med øl?

Her ordner jo alt seg i rasende tempo! PM er besvart Ketil. Øl-folk er jammen meg en raus gjeng  :skitbra:
Jeg har huket av datoen for øl treff i Drammen, men er litt usikker på om jeg rekker det. Har full jobb ved siden av eksamen/fagartikkel i forbindelse med en mastergrad den neste måneden. Også er det jo en hel del øl som må brygges før sommeren  :biersmile:

Jeg droppa å lage boks med kontakter/uttak. Felte inn Stc-1000 i fronten på en fryseboks (under termostaten) Kuttet tilførselen før kompressoren slik at begge tampene rakk frem til stc-1000. Monterte en skotørker på 300W i boksen, klippte støpsel på den, og koblet direkte i stc-1000.  Da ligger alle koblinger skjult.  Billig og grei løsning.  Bestillte forresten mine stc fra Hong Kong. Ble anbefalt det her på forumet en plass. Rask levering.

Tilbake
Topp