spørsmål om oechslevekt

Goddagen.

Satte mitt første sett i går kveld, en coopers real ale. Det jeg lurer på er bruken av oechslevekt: Jeg putta den i vørteren, og den viste 10, eller 1010... Ihvertfall sank den godt nedi. I ettertid kom jeg selvfølgelig på at vekta er beregnet for 20c, og at jeg ikke er helt sikker på hvilken temperatur brygget hadde akkurat da. Temperaturen i rommet er dog 22 grader.

Så jeg lurer på om det er noen vits i å ta en ny måling? Jeg har også hørt at øl generelt sett ikke skal være i dunken mindre enn 2 uker?

Takker for alle svar

Grunnen til at oechslevekten sank så dypt er nok ikke temperatur (2 grader fra eller til gir ikke målbare utslag), men at ekstrakten ikke var jevnt oppløst i vørteren, og hadde lagt seg i bunnen av bøtten. Det tar litt tid å få den skikkelig løst opp. Ikke noe å bekymre seg over, og ingen grunn til å ta ny måling: om du har hatt i rett mengde ekstrakt (og sukker, om du brukte det) i rett mengde vann, var OG som den skulle være.

Takker. Burde jeg åpne opp og røre litt om eller går det av seg selv? Hvordan skal jeg nå måle alkoholnivå?

Du skal ikke trenge å røre oppi, gjæren finner sukkeret selv. Ølet tar ikke skade av å stå lenger enn to uker (etter min erfaring i hvert fall), men det er sjelden særlig vits for en ale. Men la den stå i to uker, så kan du være rimelig sikker på at gjæringen er over, og at gjæren har fått "ryddet opp" etter seg.

Hvis du vet hvor mye ekstrakt/sukker du hadde oppi, kan du regne ut OG. Før du tapper ølet på fat eller flasker måler du FG og da kan du regne ut alkoholprosent som vanlig ( ABV=(OG-FG)/7,6 ).

Jasså. Meget informativt. Jeg hadde i 1kg spraymalt, og til sammen 23 liter væske. Hvordan regner jeg det ut?

1 kg spraymalt på 23 liter? Det skulle gi en OG på ca 1016 i følge BeerCalc... Har du ikke hatt oppi noe annet sukker? Det følger kanskje noe med i settet?

1 kg spraymalt i tillegg til boksen med Coopers Real Ale, som er 1,5 eller 1,8 kg flytende maltekstrakt. Det blir 1,036 eller 1,040. For min del bruker jeg programmet QBrew til å regne ut sånt. Det er gratis, og kan lastes ned for Windows/Mac/Linux her.

Når det gjelder omrøring, finner som Ølvind sier gjæren frem til sukkeret på egen hånd. I tillegg blir det mye bevegelse i vørteren når gjæringen er i gang, så ølet vil raskt bli helt homogent av seg selv.

Bøyer meg i støvet for deres visdom.  :amen: Brukte kun boksens maltekstrakt, 1kg spraymalt, omtrent 22/23 liter vann og gjæren som fulgte med.

Tilbake
Topp