Spørsmål om gjæring og lagring

Hei alle "ølhunder", har trollet forumet, men fant ingen passende tråder.

Jeg er nybegynner, har laget 4 brygg med beerbrew60 (pale ale, Stout, Belgisk wit og IPA), femte brygg står nå å primærgjærer, samme stout som #2 fordi den ble kjempegod.

Jeg er noe usikker på definisjon, eller rettere sakt, jeg trenger en oppklaring rundt følgende:

Hva er primær gjæring?
Hva er sekundærgjæring?
Hva er lagring?

Slik har jeg gjort det med mine første brygg; jeg gjærer vørteren etter kok og kjøling i ca 14 dager (primærgjæring?), tapper om i ny dunk og la det stå i nye 14 dager (sekundærgjæring?). Tapper om å tilsetter ca 150 g med candisukker (sukkerlake), flasker brygget og la flaskene stå i ca 10 dager (karbonering og lagring?). Disse  prossesene er temperaturen rundt 20 grader C.
Etter ti dager setter jeg de flaskene i kjøleskap som holder ca 6-8 grader C (lagring?). I kjøleskap står de så lenge de kan før jeg konsumerer, min en uke (om jeg ikke blir for ivrig å smaker før det).

Grunner til spørsmålene er at jeg har planer om å lage juleøl, og lurer på om jeg har gjort det riktig så langt.
Har forstått det slik at jo lenger ølet lagrer, jo bedre kan ølet bli.

Kan jeg lagre ølet på gjæringsdunken, etter omstikking fra primærgjæring? Eller lagres øllet på flasker?

Det er vel forskjell fra øl til øl, men er det en tommelfingerregel for sekundærgjæring og lagring?

Takker for for alle svar

Hei og velkommen!
Så bra at du allerede har laget kjempegodt øl.  :ilike:

Primærgjæring er, som du skriver, gjæringen etter kjøling og tilsatt gjær pluss ev andre ting man velger å tilsette. Denne prosessen varer typisk 2 uker for ale og 3-4 uker for lager.
Sekundærgjæring er vel ikke så vanlig i hjemmebryggerbransjen. Noen kaller karboneringstiden på flaske for sekundærgjæring.

Dette er "vanlig" forløp (for flasker, vel å merke):
2 (3-4 for lager) gjæring.
Overføring til flaske
2 uker på flaske, ved romtemperatur
Lagre på flaske i ønsket periode. IPA og hveteøl er best fersk, men lager og mørkere/sterkere øl vil/kan bedres ved lagring.

Du kan altså skippe det punktet hvor du stikker om og lager i 14 dager.
Det er også ok å lagre ølet litt kaldere enn ved 20 °C. Ca 12 °C bør gjøre susen.

Du kan absolutt lage juleølet ditt nå. Jeg skal lage mitt i morgen (en brown ale på ca 9%), men om den holder til jul, gjenstår å se...  ;D

Enig med førstevoterende. De 14 dagene på ny dunk som du kaller sekundærgjæring er unødvendig. Prime- og tapp på flasker etter 14 dager gjæring, la stå i romtemperatur i 14 dager. La heller flaskene få noen ekstra uker modning i kjølige omgivelser før storkonsumet tar til! De fleste av våre ales har vært best 2 mnd etter tapping, men da har det ofte vært få igjen:)

Tilbake
Topp