Spørsmål ang starter

Epps godtfolk.

Har to sp. ang starter.

Har starterern et best før tidspunkt? Jeg har alltid brukt starteren dagen etter (ca 24t) den ble satt, men kan den stå lengre? Ev. hvor lenge?

Hvis dere feks setter to liter starter - tømmer dere av "vørteren" som starteren er satt i, eller heller dere hele rukkla oppi?

Jeg er ennå ingen ekspert, men starteren klarer sikkert noen dager i kjøleskap etter den er ferdig. Personlig ville jeg ikke latt den stå for lenge da litt av vitsen er at gjæren skal være frisk og tidig.

Jeg kjører på magnetrører i 48 timer og setter den i kjøleskap 24 timer før jeg heller av vørteren og bruker gjæren.

1 uke går nok fint i kjøleskap.

Angående starter så er det aktiviteten i starteren som bestemmer når den er ferdig. De fleste startere kan man se det ved å lyse igjennom, og se om det er "bobleaktivitet". Hvis det ikke er det, så kan den settes til dekantering.

Angående det å tømme hele starteren i, så er det litt ymse erfaringer/meninger om det. Jeg bruker å forholde meg til tommelfingeregelen: Mindre enn 10% startervolum i forhold til vørtervolum så gir starteren såpass liten smakstilsetning at den kan pitches direkte. Mer enn det, så vil starteren gi en endring i smaksbildet.

Duckboot skrev:
Mer enn det, så vil starteren gi en endring i smaksbildet.

I tillegg til antall prosent i forhold til vørter så betyr også type øl en del. I en kraftig humlet IPA tåles det mer starter-vørter enn i en type med mindre smak.

Duckboot skrev:
Angående det å tømme hele starteren i, så er det litt ymse erfaringer/meninger om det. Jeg bruker å forholde meg til tommelfingeregelen: Mindre enn 10% startervolum i forhold til vørtervolum så gir starteren såpass liten smakstilsetning at den kan pitches direkte. Mer enn det, så vil starteren gi en endring i smaksbildet.

Det kan godt hende det fungerer fint opp til 10%, men Chris White og Jamil Zainasheff anbefaler i boka "Yeast" å dekantere om startervolumet overstiger 5% av vørtervolumet.

Lar starteren gå ca. 36 timer på røreren og setter den kaldt i kjøleskapet hvor den uten problemer kan stå i minst 14 dager.
Heller ut det meste av starteren før resten går i dunken.
"It's simple until you make it complicated"

Tilbake
Topp