Speider gjærlås

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg har Speidel 30l gjæringskar med tilhørende gjærlås, og opplever at det er vanskelig å lese låsen med tanke på om gjæring har startet, hvor sterk den er, og når den er slutt. Gjør jeg noe galt, eller er disse låtene vriene å lese?

Du skal måle for å vite noe somhelst om det du nevner. Du kan alltids se på ølet, men det sier det lite mer enn om hovedgjæringen er i gang og når den ebber ut.

Mål.

Jeg har Speidel 30l gjæringskar med tilhørende gjærlås, og opplever at det er vanskelig å lese låsen med tanke på om gjæring har startet, hvor sterk den er, og når den er slutt. Gjør jeg noe galt, eller er disse låtene vriene å lese?
Har to slike gjæringskar selv og det er sjelden "plupping" i dem (antar det er den store gjærlåsen du mener), du må enten stole på egne rutiner, eller sjekke f.eks. visuelt som Ole sier. Virker som om CO2'n ofte finner en enklere vei ut med disse gjærlåsene eller gjør så ubemerket...

Hvis du allikevel desperat vil høre plupping er et alternativ at du i stedet for gjærlås kjøper en slik tappekran:
http://www.bryggselv.no/products/tappekran-17mm

Denne monterer du på toppen av karet (må da snu senter-platen) og så kjøper du silikonslange som du fester til kranen og har ned i en lett starsan-blanding, mao. akkurat som en blow-off tube. (Husk for guds skyld å åpne kranen...). Min erfaring er at hver gang jeg benytter denne varianten så blir det plupping fordi den tappekranen med silikonslange virker som en tightere løsning. Hadde brukt den oftere selv hadde det ikke vært for at jeg har gjæringsskapet rett bak meg her jeg sitter, og jeg foretrekker faktisk at det er stille ;)

Tilbake
Topp