Skylling med kompaktbrygger (BB30/Bratberg)

Jeg brygger med en Bratberg kompaktbrygger (samme prinsipp som bb30), og sliter med latterlig lavt utbytte, ca 50%. Så jeg lurer på om det kan være skyllingen som er problemet. Jeg varmer vann i en separat gryte til ca 78 grader, som jeg tapper i en øse og heller over. Når vannet renner igjennom mesken vil det jo sikkert fort bli en del kaldere, så jeg lurer på om jeg bør bruke varmere vann for å få ut mer sukkerstoffer? Eller blir det et problem med uttrekk av tanniner i kornet hvis jeg gjør det? Jeg bruker ikke pumpe, mesker i ca 75 min.

Jeg skyller med 10l vann på 80grader , heller da fem L med engang oppi lar det renne ut, smaker på kornet som er igjen, hvis det er søtt skyller jeg mer hvis ikke så spar jeg ut helt ned til der det begynner å smake søtt igjen. Og skyller resten. Jeg mesker stort sett i 90min med pumpe.

terje1ok skrev:
Jeg skyller med 10l vann på 80grader , heller da fem L med engang oppi lar det renne ut, smaker på kornet som er igjen, hvis det er søtt skyller jeg mer hvis ikke så spar jeg ut helt ned til der det begynner å smake søtt igjen. Og skyller resten. Jeg mesker stort sett i 90min med pumpe.

Ikke spise formye da :)) :fyflate:

Tilbake
Topp