Skyllemanifold: Kan jeg ha avrenning langs kanten av meskekaret?

Jeg bygger nytt meskekar av varmtvannsbereder, og bygger det stort nok til at det kan brukes til 100L batcher, selv om vi ofte kommer til å brygge kun 50. I toppen av tanken skal jeg ha en ring rundt langs kanten med hull i som skal brukes til å risle vørter tilbake over mesken og senere skyllevann over mesken. Fordi avstanden ned til toppen av mesken kan bli høy når vi bare brygger 50L, er jeg bekymret for oksidasjon når vørteren plaser 30-40 cm ned.

Derfor er spørsmålet: Siden jeg uansett skyller slik at det alltid (unntatt heeeelt på slutten) er 1-2 cm "overvann" over mesken,  taper jeg noe på å bare lage hullene i manifolden innover mot kanten av karet, slik at vørteren/skyllevannet renner nedover langs kanten? Eller er min frykt for oksidasjon så overdrevet at jeg heller bør gi beng og hulle manifolden overalt med god samvittighet?

Takk for svar. :)

Oksidasjon i varm vørter er nok ikke noe stort problem.  Sannsynligvis er det på linje med religiøse mirakler "alle har hørt om de, men få - om noen, har opplevd et".
Når det er sagt så prøver jeg likevel å unngå plasking og sutling så mye som mulig. Jeg bruker også kontinuerlig skylling, og på et tidspunkt så tappet jeg fra varmtvannstank til meskekar gjennom en slange, altså bare et enkelt nedslippspunkt i en 100 liters kjøleboks.  Med overvann hele tiden så spiller det ingen som helst rolle hvordan vannet ankommer - det vil raskt fordele seg over hele flaten uansett.

Da er det langt viktigere at uttapping ikke er langs kanten  :bank2:

Eit alternativ kan jo vera å la ringen du skal laga vera laus og la den liggja på mesken.  Ein silikonslange som du tar hol i den delen som blir liggjande i mesken og så lar du resten av slangen vera så lang at den passar både til 50 og 100 liter.  Eller du kan laga deg skyllemanifold av noko anna som også "flyt" på mesken og har ein silikonslangestubb som gjer at den er fleksibel med tanke på kor mykje mesk du har.

Og om du ikkje liker å la den liggja i mesken kan du sikkert finna ein måte å henga den opp på og samstundes ha ein fleksibel tilkobling i form av ein silikonslange.

takk for tips. Det er noe jeg ikke helt kan forklare, men jeg synes det er noe utilfredsstillende ved å ha en silikonslange hengende inni et meskekar som ellers er av rustfritt tvers igjennom.... Foreløpig tror jeg at jeg heller mot resirkulering kun langs kanten av karet, dersom jeg ikke får heftigere innvendinger. :)

Det må vel ikkje vera silikon.  Du kan sikkert laga det av rør også - og ha rør av forskjellige lenger som du skiftar ut etter som mengda endrar seg. Eller røra kan han hurtigkoblingar i endane slik at det er raskt å byta dei ut.    Eller du kan la ringen henga i tilførselsrøret gjennom topplokket og så ha dette såpass langt at det kan justerast opp/ned.

Men på den andre sida - i Speidel lar dei jo vørter risla over kanten av meskekaret og det går jo bra - så det går vel bra å la det risla langsmed sidene i tanken og.

Jeg vil ha skyllemanifolden langs kanten på toppen av kjelen, ikke i lokket, slik at det blir lettere å monitorere vannstanden i meskekaret.

Et alternativ er jo to skyllemanifoldringer med to innganger med kraner på, så benytter du bare den som passer best. Ulempen med det er flere kraner, flere steder det kan sette seg møkk og at manifolden vil være nedsenket i mesken nmår du brygger fullt volum. Jeg heller mot at det er en dårlig idé...

Flyttbar manifoldring med to sett med kroker og en silikonslange er også en mulighet, men igjen blir designet mindre "clean"... Jeg trenger noe som er litt idiotsikkert, siden vi er mange som brygger på samme utstyr.

Fortsatt usikker her, flere innspill mottas med takk.

Tja, jeg begriper ikke dette med oksydering av vørter. Den skal jo etterpå koke med rolling boil i en time, og så skal den oksyderes som bare tusan i begynnelsen av gjæringen. Jeg plasker mye under skyllingen, har ikke opplevd noen som helst negativt med det. Er det noen som sitter på facts med link angående emnet, eller er dette bare en myte som har spredd seg?

I stedet for å lage en ny tråd, tillater jeg meg å vekke til live denne.
Jeg har nemlig samme spørsmål. Jeg kjører nå med en perforert ring av kobberrør, og det er tidvis ganske godt trykk ut av dysene og god skumming. Se bildet (dette er tidlig, og lite skumming).
Jeg kan ikke si jeg kjenner noe usmak på de to ølene jeg har laget på denne måten, men jeg er veldig interessert i å høre om noen mener dette er uklokt. Kan man eventuelt miste noe aroma, eller er aromastoffene fra malt lite flyktige?
Et av bryggene jeg lagde på denne måten var en 5,7 % APA (sterk Lucky Jack), og den er ikke veldig fyldig i smaken. Dette kan imidlertid skyldes fravær av pale malt mer enn noe annet.

Anders
Kobber.JPG

Vet ikke om sprutingen vil føre til problemer, men du kan enkelt senke kobberspiralen lenger ned. Kort inn tilførselen slik at den går oppi gryta og snu den 180 grader slik at den peker oppover. Og lange nok strips til at den kommer nedi vørteren.

I stedet for å lage en ny tråd, tillater jeg meg å vekke til live denne.
Jeg har nemlig samme spørsmål. Jeg kjører nå med en perforert ring av kobberrør, og det er tidvis ganske godt trykk ut av dysene og god skumming. Se bildet (dette er tidlig, og lite skumming).
Jeg kan ikke si jeg kjenner noe usmak på de to ølene jeg har laget på denne måten, men jeg er veldig interessert i å høre om noen mener dette er uklokt. Kan man eventuelt miste noe aroma, eller er aromastoffene fra malt lite flyktige?
Et av bryggene jeg lagde på denne måten var en 5,7 % APA (sterk Lucky Jack), og den er ikke veldig fyldig i smaken. Dette kan imidlertid skyldes fravær av pale malt mer enn noe annet.

Anders
Vis vedlegget 13164

Hva med litt større hull så det kommer mere drypp enn fullt trykk som pumpa klarer? Eventuellt kran etter pumpe. Ikke noe erfaring, men etter det jeg har lest så er varm okydering noe alle har hørt om, men ingen har smakt. På de store brggeriene er det visst mye plasking og røring under brygging

Takk for innspill! Merk at dette er noe som står under hele mesk, ikke bare skylling.
Men jeg har inntrykk av at det kan konkluderes med at oksydasjon ikke er et problem med et slikt oppsett, men at det er mulig å lage litt kortere sprutavstand/roligere sprut ved å modifisere litt. Enig i det. Kan strupe pumpa også, men usikker på hvor lurt det er på sikt.

Mvh
Anders

Tilbake
Topp