Jeg bygger nytt meskekar av varmtvannsbereder, og bygger det stort nok til at det kan brukes til 100L batcher, selv om vi ofte kommer til å brygge kun 50. I toppen av tanken skal jeg ha en ring rundt langs kanten med hull i som skal brukes til å risle vørter tilbake over mesken og senere skyllevann over mesken. Fordi avstanden ned til toppen av mesken kan bli høy når vi bare brygger 50L, er jeg bekymret for oksidasjon når vørteren plaser 30-40 cm ned.
Derfor er spørsmålet: Siden jeg uansett skyller slik at det alltid (unntatt heeeelt på slutten) er 1-2 cm "overvann" over mesken, taper jeg noe på å bare lage hullene i manifolden innover mot kanten av karet, slik at vørteren/skyllevannet renner nedover langs kanten? Eller er min frykt for oksidasjon så overdrevet at jeg heller bør gi beng og hulle manifolden overalt med god samvittighet?
Takk for svar.
Derfor er spørsmålet: Siden jeg uansett skyller slik at det alltid (unntatt heeeelt på slutten) er 1-2 cm "overvann" over mesken, taper jeg noe på å bare lage hullene i manifolden innover mot kanten av karet, slik at vørteren/skyllevannet renner nedover langs kanten? Eller er min frykt for oksidasjon så overdrevet at jeg heller bør gi beng og hulle manifolden overalt med god samvittighet?
Takk for svar.