Skummer over

Hei!
På mine siste to brygg har jeg støtt på samme problem: det skummer over når jeg åpner en flaske. Først tenkte jeg at jeg må ha bommet på sukkermengden ved karboneringen, men på sist brygg hadde jeg bare 4.5 g sukker pr liter vørter. Begge bryggene hadde stått i mer enn 14 dager(ale). Det er ikke slik at det spruter ut, mer at det etter noen sekunder begynner å renne over. Heller ikke noe kraftig "pop" når jeg åpner flaskene. Kan heller ikke si at jeg kjenner noe smak av en evt. infeksjon. Hva kan det være?  :help:

Er øllet klart? Høres ut som noe som løser ut co2 en i øllet. Tenker gjær som ikke er bunnfalt eller lignende. Riper i flaskene.... Osv....

Hadde et brygg en gang som minner om "gusher" (fin link forresten, takk for den), men da stod spruten bokstavelig talt i taket og absolutt hele flasken ble tømt i et heftig "pop". Her er det mer at det bare sakte renner over. Det resterende ølet i flasken virker ikke til å være særlig karbonert heller. Det ene ølet er en kraftig tørrhumlet IPA og den andre en stout, så ingen av de var særlig klare. Jeg hadde litt problemer med korkemaskinen, men eller gikk bryggingen og tapping som normalt.

Fg ser ut til å være lik den fra flaskingen (i den grad jeg har klart å riste ut all kullsyre før måling). Tok 7-8 sekund fra jeg åpnet flasken til det begynte å skumme over. Merkelig :jaha:

Åpnet den eneste flasken med patentkork. Der var det ikke noe problem... Kan det ha vært korkeren likevel? Hvordan kan det ha seg? Kan jeg sette flaske kaldt, ta av korken og sette på igjen ny med en annen korkemaskin?

Har hatt lignende med noen flasker med humlerester i. Flasket en batch  og de fire fem siste flaskene fikk noen små humleflak i seg.
som magne har nevnt kan jo  dette bruse litt.
At korkene har noe å si er merkelig, hvis renslighet er passet på.
Tipper noen flasker har flere rester i seg.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Skal sies at dette har vært noen av mine første all-grain brygg etter en lang rekke ekstraktbrygg. Jeg har fått med en del trub og humlerester i gjæringskaret, men trodde ikke så mye av dette kom med i omstikkingskaret før flasking. Så rester av humle e.l kan og medføre dette? Tusen takk for alle svar :)

Humlerester, riper i flaksene eller andre faste partikler (type thrub) kan gi nukleasjonspunkter til CO2 som er løst i ølet og "hjelper" ølen til å bruse over når du åpner flaska - litt i retning menthos i cola light...

Hvor all CO2en kommer fra er jo ett annet spm. Gusher infeksjon er som regel ganske enkel og smake. La ølen stå litt til, og smak på det som er igjen i flaska etter den har sluttet og bruse. Smaker tynt og surt er det høyst sannsynlig gusher infeksjon ettersom alt som finnes av sukker og sødme er gjæret ut...

Dersom overkarbonering pga for mye sukker, ikke ferdig utgjæret øl eller infeksjon er årsaken, burde det da ikke sprute ut heller enn å bare sakte renne over? Når jeg åpner korken ser jeg at boblene sakte formerer seg i toppen av flasken før det renner over. Når jeg tidligere har karbonert et øl kraftig har det ikke rent over, men skummet godt når jeg har helt det over i glass. Her har det som er igjen i flasken ikke allverdens kullsyre i seg. Det  virker altså ikke som det er særlig trykk i flasken.

Dette fenomenet har vi også fått på to brygg. En red ale og nå har jammen meg Nøgne Ø IPA klonen begynt med det samme tullet... Det rare er at det skummer sakte over fra flaska, men oppfører seg helt normalt i glasset.

Øllet smaker ikke vondt, men red alen som er den eldste (6mnd) har utrolig mye kullsyre, så det virker nesten som et eller annet produserer kullsyre etter flasking. Heller litt til den humleteorien da vi tar med en del trub i gjæringskaret. Nå har vi utstyr for whirpooling så vi får se om dette hjelper.

Men vi har hatt en glipp i bryggeprossessen, og det er at vi har glemt og star-sane korkene før de har blitt satt på.....så det kaaaaan jo være infeksjon....

Hmmmm, bare slenger de inn i boden etter karbonering..., ca 13-16 grader der. Trodde karboneringen stoppet nå sukkeret var spist opp :/

Bruker mellom 5 og 7 gr/l alt etter hvilket øl det er.

Opplevd samme. Alle tre kassene med øl var eksakt like. Skummet hadde noe større bobler enn vanlig. En kompis brygget samme sett på BB30 som jeg og opplevde det samme. Smak og lukt var god. Helte det ut da jeg antok at det var en form for infeksjon. Aldri opplevd lignende.

Heller ikke ut før det smaker vondt :) hadde vært greit å finne ut hva dette er for noe.... Da det ikke smaker dritt etter 6mnd regner jeg med at det ikke er infeksjon  ???

Prøvd å ta en SGmåling på ølen fra flaska? Hvis den er mye under SG ved flasking så har det foregått greier nedi der.

Opplevde det samme på et par flasker i begynnelsen som kun hadde stått noen timer til kjøling grunnet utålmodig bryggemester.. Åpnet opp flaskene, snudde meg og plutselig snek skummet seg opp av flaska.
Lot resten av flaskene stå minst ett døgn på 4-5 grader - null problem siden.

Men man dreper vel ikke gjæren ved 4-5 grader?? Ser ikke helt hvorfor dette skal hjelpe??

Men hvis du har testet og funnet ut at det hjelper så gjør det vel det :)

Tilbake
Topp