Silicone heating pad for å hjelpe HERMS coil?

Sliter litt med å forstå hvordan jeg effektivt kan øke temperaturen så raskt og skånsomt som mulig mellom steg ved stegmesking. Er et slikt "varmebelte" en god ide for å øke temperaturen raskere enn resirkulering gjennom HLT coil klarer alene? https://www.aliexpress.com/item/1005005954627042.html
Ser ut som et torturredskap fra 1600-tallet, men ja, 3kW lager mye varme hvis du har nok strøm i bryggeriet.

Et raskt og enkelt alternativ er å holde av litt av meskevannet og tilsette nesten kokende vann når temperaturen i mesken skal opp.

Det jevner seg ut raskt. Vil tro metoden dreper færre enzymer enn dekoksjon. Vanlig metode for store bryggerier.

Sliter litt med å forstå hvordan jeg effektivt kan øke temperaturen så raskt og skånsomt som mulig mellom steg ved stegmesking. Er et slikt "varmebelte" en god ide for å øke temperaturen raskere enn resirkulering gjennom HLT coil klarer alene? https://www.aliexpress.com/item/1005005954627042.html
Jeg mener HLT coiler som selges er altfor store, og de er vel også beregnet for å ligge i skyllekjelen!?
Her blir det stort volum av vann som skal varmes og etter min mening tar dette for lang tid.
Jeg anbefaler «hjemmesnekret» løsning. Ta utgangspunkt i et lukket rør med åpning i toppen (som en vannkoker) varmeelement i midten og coil rundt. Her er volumet mye mindre og det tar typisk 5-10min å øke temperaturen fra 50-60 grader.

Jeg har gjort dette på mitt oppsett og er veldig fornøyd.IMG_1439.jpeg

Jeg mener HLT coiler som selges er altfor store, og de er vel også beregnet for å ligge i skyllekjelen!?
Her blir det stort volum av vann som skal varmes og etter min mening tar dette for lang tid.
Jeg anbefaler «hjemmesnekret» løsning. Ta utgangspunkt i et lukket rør med åpning i toppen (som en vannkoker) varmeelement i midten og coil rundt. Her er volumet mye mindre og det tar typisk 5-10min å øke temperaturen fra 50-60 grader.

Jeg har gjort dette på mitt oppsett og er veldig fornøyd.

Jeg har en 15 liters kjele med coil og varmeelementer, ikke ulik den på bildet :) Utfordringen er at jeg har en 100 liters meskekjele, det er mye volum som skal økes i temp.

Foruten at det ligner et tortur redskap fra 1600 tallet - ingen tanker rund bruk av elektrisk oppvarming av veggene i meskekar?

Jeg har en 15 liters kjele med coil og varmeelementer, ikke ulik den på bildet :) Utfordringen er at jeg har en 100 liters meskekjele, det er mye volum som skal økes i temp.

Foruten at det ligner et tortur redskap fra 1600 tallet - ingen tanker rund bruk av elektrisk oppvarming av veggene i meskekar?
Jeg har en dypp varmer. Varmeelement med termostat som du bare legger oppi kjelen. Fungerer meget bra

Med varmebelte mister du effekt ut i rommet

M
1747313471092.jpeg

Sist redigert:
Jeg har en dypp varmer. Varmeelement med termostat som du bare legger oppi kjelen. Fungerer meget bra

M

Kan godt hende det er jeg som overtenker, men det er så mange motstridende meninger rundt omkring... Jeg trodde det var svært uheldig at mesken var i direkte kontakt med så varm overflate som et varmeelement (enzymdød)... Om dette var uproblematisk hadde vel ikke HERMS eksistert?

M

Tenkte å isolere på utsiden av beltet, skal ikke være mye som går tapt ut i rommet vil jeg tro. Er jo en stor overflate som ikke blir så veldig varm.

Mange bryggemaskiner har kun et varmeelement inni gryta. Hadde det vært et stort problem, hadde disse ikke eksistert.
Jeg opplever ikke motstridende info rundt dette. Det er en mer/mindre utfordring.
Dreper varme enzymer: ja
Er det et problem: nei

Jeg har bruk dyppvarmer i årevis for øke mesketemperatur, før jeg hadde rims og gjerne nå også for å få det til å gå fortere. Det går aldeles utmerket uten at ensymene blir borte vekk :p

Jeg rører i mesken med dyppvarmeren når jeg varmer for å unngå hotspots. Varmen fordeler seg ikke av seg selv i en tykk mesk.

Da er det kanskje like greit å ha et varme element i meskegryta, under falskbunn - og så sirkulere hele tiden? Smartere enn det opprinnelige spørsmålet om belte? Kan kanskje like greit droppe HERMS coil helt?

Tilbake
Topp