Setter spraymalt smak?

Et kjapt spørsmål her mens jeg driver og skyller etter mashout her.

JEg bruker en BB30, og har tenkt å bruke 1,5 kg lys spraymalt i vørteren min for å øke OG, tenkte å lage en sterk mørk dobbel IPA. Bruker til sammen åtte kg malt, og planlegger å ende opp på drøye 25 liter etter kok.

En kompis av meg har begynt å komme med skremselshistorier om at spraymalten vil sette usmak på ølet når jeg bruker så mye. Ingenting av det jeg har lest og sett på nettet de siste månedene har tydet på noe annet enn at det bare er å tilsette spraymalt i en all-grain-oppskrift, men jeg tenkte at noen av dere her inne hadde et par kjappe innspill før jeg begynner å koke opp vørteren?

Spraymalt setter selvsagt smak, men ikke usmak... Det er fullt mulig å lage helt prima øl på 100 % spraymalt. Gjæringen er det viktigste uansett.

Gahr skrev:
Spraymalt setter selvsagt smak, men ikke usmak... Det er fullt mulig å lage helt prima øl på 100 % spraymalt. Gjæringen er det viktigste uansett.

Takk ja, det var jo det jeg mente å hadde fått med meg, men måtte bare sjekke. Var litt kjapp men mente jo selvsagt usmak. Her er det snakk om lys spraymalt i tillegg til en haug med malt for å se om jeg får til en sterk en. Står til kjøling nå, ser meget lovende ut og dufter himmelsk  :skitbra:

Jeg har lyst til å teste ut forskjellige typer gjær, og teste ulike tilsetninger til vørter. Er det en god ide å lage vørter av spraymalt og bruke til testing? Skjønner selvfølgelig at det beste er å bruke den maltsammensetningen man tenker å krydre/teste gjær på, men tenkte kanskje det var en mindre komplisert og mer effektiv prosess å bruke spraymalt

Er vel ikke noe galt i det, dyrere blir det jo dog. Men det er enklere enn å meske.

Men når jeg har rørt ut spraymalten i vann, så behandler jeg det som ferdig mesket vørter, og koker det, bruker vanlig koketid og tider for tilsetninger og til slutt nedkjøling, eller?

Men når jeg har rørt ut spraymalten i vann, så behandler jeg det som ferdig mesket vørter, og koker det, bruker vanlig koketid og tider for tilsetninger og til slutt nedkjøling, eller?

Ja forsåvidt, det er jo vørter. Men etter hva du skal teste så er det jo ikke sikkert du trenger å koke like lenge som en vanlig mesk.

Ja forsåvidt, det er jo vørter. Men etter hva du skal teste så er det jo ikke sikkert du trenger å koke like lenge som en vanlig mesk.

Tenkte å koke noen mindre batcher bare i kasseroll på kjøkkenet. Teste ut tilsetting av urter/krydder diverse, og teste ut noen forskjellige typer gjær på mindre gjæringsbøtter for å se litt på forskjeller. Kunne jo ha mesket en stor batch med malt og fordelt også, men tenkte kanskje en liten runde med spraymalt ville vært litt mer enkelt

Det er jo veldig mye enklere. Du får selv vurdere kostpris opp mot arbeid, det er vel det eneste som er noe å tenke på tror jeg.

Må svi litt for effektiv forskning :) Tar gjerne imot gode råd eller tips i forhold til krydder/urter/allsidig gjærtyper som jeg bør prøve. Evt artikler/litteratur om slikt

Må svi litt for effektiv forskning :) Tar gjerne imot gode råd eller tips i forhold til krydder/urter/allsidig gjærtyper som jeg bør prøve. Evt artikler/litteratur om slikt

Selv kjører jeg nøyaktig samme profil på alt unntagen gjær i et lite sideprosjekt for tiden. Kveik fra Hornindal. Håper å få kjørt ferdig den dalen i løpet av året.

Ellers er det jo bare å nørde deg fram til hva DU har lyst til [emoji6]

Selv kjører jeg nøyaktig samme profil på alt unntagen gjær i et lite sideprosjekt for tiden. Kveik fra Hornindal. Håper å få kjørt ferdig den dalen i løpet av året.

Ellers er det jo bare å nørde deg fram til hva DU har lyst til [emoji6]

Spennende! Jeg har liksom brygget i 4år nå, finspisset detaljer, fått kontroll på prosessen, lært mer om selve bryggeprosessen, prøvd mange typer øl, men kjørt løpet ganske «safe» Så nå føler jeg for å ta litt mer sjanser og teste ut litt andre ting. Lære mer om gjær og andre tilsetningsstoffer. Blir spennende å se om man får til nor gosaker etter hvert :) Det er sikkert mange som har gjort akkurat det samme som meg, men må nesten ta noen eksperimenter selv også, det blir gøy å se :)

Tilbake
Topp