Stenumgard
Norbrygg-medlem
Skulle vi ha tatt den siste diskusjonen her inn på en annen tråd? Uavhengig av hvor interessant den er.
Det er Northern Brewer, om jeg ikke tar feil?Humle på tilbud
![]()
Humle 'Nordbrau' 17 cm potte
Svært hurtigvoksende og nøysom plante som fryser ned til bakken om vinteren. Neste vår starter den med nye skudd fra bakkenivå. Humle er blitt svært populær for sine blomster som brukes i ølbrygging. Plantes i vanlig hagejord.hageland.no
Stemmer, Northern brewer, det er den jeg har på hytta.Det er Northern Brewer, om jeg ikke tar feil?
Er den brukbar til mer enn prydplante? Klima er jo rimelig viktig, så jeg er generelt skeptisk til humledyrking i Norge.Stemmer, Northern brewer, det er den jeg har på hytta.
Er den brukbar til mer enn prydplante? Klima er jo rimelig viktig, så jeg er generelt skeptisk til humledyrking i Norge.
Og herdighetskoden er antakelig ikke basert på i hvilken grad du får aromatisk og fin humle ut av plantenDen jeg har har hatt et tøft liv og jeg har ikke fått noen avling så langt. Den ble satt ned for to år siden rett før en veldig fuktig høst som gjorde at den nesten druknet og fikk en dårlig start. I fjor måtte den flyttes, noe den ikke likte så godt. I år har vi tatt den to ganger med kantklipperen fordi den har vært så liten at den var skjult i gresset
Sist vi var på hytta vokste den fort, den har vokst seg ut av gresset rundt, så nå har jeg trua til neste år. Northern Brewer skal være en kurant humle å bruke i øl men har herdighet H4, så det er langs kysten fra østfold til midtnorge den trives best.
har den, bruker den til slangen mellom bryggemaskin og gjæringskar og slangen mellom fermzilla og flyteslange...Fin å sterilisere slanger, humletrakt og andre småting.
![]()
Jeg bare koker de slangene jeg vil desinfisere. Har den der noen fordeler framfor det?har den, bruker den til slangen mellom bryggemaskin og gjæringskar og slangen mellom fermzilla og flyteslange...
Det har jeg også gjort fram til nå. Har kjøpe en til et par hundrelapper på finn.Jeg bare koker de slangene jeg vil desinfisere. Har den der noen fordeler framfor det?
I motsetning til koketoppen så kan den stå der jeg brygger, den bruker vel rundt 1dl vann og er ferdig på 5-10 minutt. Liker også at jeg kan skru den på mot slutten av kok og gå ifra den så er slangene klar når det passer meg, og jeg hadde den jo i hus uansettJeg bare koker de slangene jeg vil desinfisere. Har den der noen fordeler framfor det?