RIMS, falskbunn og dead space

Scenario:

- VVS-bereder på 100l (litt mindre da toppen er kappet av).
- RIMS-røropplegg. 2000W varmeelement (kan endres)
- Falskbunn
- Pumpe (ikke avgjort hvilken ennå, da jeg ga opp Speidelpumpen)

Spørsmål:

Dead space i karet: Må det ikke være minst et visst volum dead space, altså under falskbunnen, for at det skal være nok væske til å resirkulere med en fornuftig hastighet? Er det noen som vet om, eller har, noen tommerfingerregel for dette? Evt. en nøyaktig måte å regne ut, med volum og pumpehastighet som faktorer?

Jeg har målt med den største (eneste) falskbunnen de har hos Bryggeland - 36cm - og da blir det litt under 2 liter dead space under den. Er dette for lite?
 
Skjønner ikke hva du mener egentlig. Kompakteringen av malten bestemmer hvor fort du kan resirkulere, da det er den som bestemmer hvor mye flow du har gjennom maltsengen, selv hvis du bruker en grant.
 
Beklager, jeg vet ikke hva en grant er? :)

Men, takk for svar. Mener du at dead space har ingenting å si, altså? Jeg skjøner selvsagt at kompakteringen av malten bestemmer hvor for vannet går gjennom den, men jeg var av den formening at dead space hadde en del å si også?

Det jeg er redd for er å oppleve tilsvarende som jeg gjorde da jeg forsøkte å bruke RIMS-en med en Iglooboks og kobbermanifold: Flowen gikk ned under resirkuleringen, med det resultat at temperaturen gikk i været. Der var nok problemet bl.a. pumpen og at den ikke gikk jevnt, tror jeg, men hvis flowen plutselig synker - uansett grunn - så vil jo temperaturen gå i taket, da det er grenser for hvor raskt en tunet PID kan "omprogrammere" seg.
 
Med grant så mente jeg egentlig litt på si, det er ikke noe du har, det er noe de færreste bruker. En grant er en egen beholder mellom meskekar og pumpe, slik at pumpa trekker fra granten, og ikke direkte fra meskekaret, slik at hvis du bommer med flowen så går det ikke ut over maltsengen, men pumpa kan fortsatt gå tørr for det hvis du har for høy flow.

Nei deadspace skal ikke ha noe å si, såvidt jeg vet.

Trikset med kontrinuerlig resirkulering er at du må kverne tilsvarene, og passe på flowen din. Som random tall så kan du si at du kan starte med 75% effekt på pumpa etter å ha latt malten sette seg etter å ha rørt, for å så skru opp når melet du har i mesken har blitt konvertert. Det viktigste er en ventil på utgangen av pumpa. Du kan jukse litt med mesketykkelse, men det er bare et plaster.

Skrivefeil, men ser ikke tastaturet og orker ikke rette opp, du skjønner hva jeg mener.

Edit: Du kjørte for høy flow, derfor går det tett. Hvis du rører med meskespaden så bør det være som å rører i en litt tykk spaghetti, Har selv dratt føtter til falskbunn gjennom en labbdunk, tvers igjennom, pga for høy flow.
 
Sist redigert:
Hm. Enda litt mer å tenke på. Takk for informasjon :)

Da prøver jeg med denne falskbunnen, da den ser ut til å passe bra med tanke på å tåle vekten av malten og vannet. Når du sier "kverne tilsvarende", så mener du malingsgrad på malten? Har du noe mer input der?
 
Hm. Enda litt mer å tenke på. Takk for informasjon :)

Da prøver jeg med denne falskbunnen, da den ser ut til å passe bra med tanke på å tåle vekten av malten og vannet. Når du sier "kverne tilsvarende", så mener du malingsgrad på malten? Har du noe mer input der?

Malingsgraden ja. Ved kontinuerlig resirkulering vil du gjerne ha grovere enn f.eks BIAB, du trenger skall i mesken for at det ikke skal suge seg tett, men optimal kverning er noe som varierer fra bryggeri til bryggeri.

RPM på valsene har også noe å si. F.eks kan 0.9mm vær gull i et bryggeri, men skape problemer i et annet identisk oppsett hvis mølla går dobbelt så fort.

Du må bare prøve deg frem for å se hva som virker mtp flow og kverning, slik at du får den temperaturutvekslingen du er ute etter uten å kompaktere maltsengen såpass at den ødelegger flowen eller begynner å rive skall fra hverandre.
 
Tilbake
Topp