Rest-co2 i øl og Karbonering på flaske.

Armas

vi har hatt litt lite kullsyre i våre to siste brygg, og jeg har forsøkt å finne ut hvorfor.
Det første ølet var en belgisk blond, og den ande var en IPA. Begge to øl som jeg foretrekker med rikelig kullsyre.

Blonden ble flasket for syv uker siden og ipaen for tre uker siden. Ipaen kan fremdeles komme seg, men jeg tviler.

Min foreløpige teori er at vi regner feil i forhold til rest-co2 som er igjen i ølet.
Den kalkulatoren jeg bruker tar høyde for hvor varmt ølet er/har vært, men den tar ikke høyde for hvor lenge ølet har stått før det flaskea. Hos oss står ølet i 4-5 uker fra brygging til flasking. Vil ikke mengden CO2 gradvis synke i ølet jo lengre det står?

5-6 gram sukker pr. liter øl skal ettergjære nok til at det dannes en passelig mengde co2 i ølet.

Ville bare droppet å regne med rest co2. Man mister en del under flaskeprosessen også.

Blir det for mye co2 kan du bare la glasset stå litt. Har man for lite så får man ikke gjort noe.

Ville bare droppet å regne med rest co2. Man mister en del under flaskeprosessen også.

Blir det for mye co2 kan du bare la glasset stå litt. Har man for lite så får man ikke gjort noe.

Droppet å regne det med? Hvordan regner du da?

Mine studier antyder at 5 gram sukker per liter TILFØRER ølet 1,24 volumenheter med co2.

Så dersom det hadde 1 enhet med co2 før flasking så vil 5 gram sukker per liter gi 2,24 volumenheter med co2. (litt lite for en amerikansk ale eller lager)
Vil du opp til 2,5 må du ha i 6 gram sukker per liter.

Men dersom du antar et det ikke er noe co2 i ølet før flasking, så må du tilsette 10 gram sukker for å komme opp 2,5 volumenheter med co2.

Vi har nå laget ett lite, lukket eksperiment for å finne ut hvor mye sukker vi trenger, da jeg har en mistanke om at dette kan varierer mye avhengig av flere faktorer.
Vi flasket 5 liter i går, og karbonerte 5 brune 0,33-flasker med en god del sukker, 5 stk med rikelig sukker og tilsutt 5 med MYE sukker. (alle står godt pakket inn i plastesker :) )

Spennt på hvordan det går.

Jeg har i hvert fall en følelse av at Heronimus er inne på noe og at 8-9 gram er riktigere for oss enn 5 gram per liter.

Sist redigert:
Droppet å regne det med? Hvordan regner du da?

Mine studier antyder at 5 gram sukker på liter TILFØRER ølet 1,14 volumenheter med co2.

Så dersom det hadde 1 enhet med co2 før flasking så vil 5 gram sukker per liter gi 2,14 volumenheter med co2. (litt lite for en amerikansk ale eller lager)
Vil du opp til 2,5 må du ha i 5,5 gram sukker per liter.

Men dersom du antar et det ikke er noe co2 i ølet før flasking, så må du tilsette 11 gram sukker for å komme opp 2,5 volumenheter med co2.

Vi har nå laget ett lite, lukket eksperiment for å finne ut hvor mye sukker vi trenger, da jeg har en mistanke om at dette kan varierer mye avhengig av flere faktorer.
Vi flasket 5 liter i går, og karbonerte 5 brune 0,33-flasker med en god del sukker, 5 stk med rikelig sukker og tilsutt 5 med MYE sukker. (alle står godt pakket inn i plastesker :) )

Spennt på hvordan det går.

Jeg har i hvert fall en følelse av at Heronimus er inne på noe og at 8-9 gram er riktigere for oss en 5 gram per liter.
Droppet å regne det med ja. Hvis dere stikker om til flaskekar så mister dere litt der, og så over til flaske ryker det enda litt til, etc etc, så hvor mye co2 ølet har når det ender opp i flaska er jo ikke godt å si ut ifra maks temp på gjæring.

De fleste bruker 6-7g/liter på f.eks en vanlig amerikanske ale. Med 11g så er dere oppe i hefe-land.

Droppet å regne det med ja. Hvis dere stikker om til flaskekar så mister dere litt der, og så over til flaske ryker det enda litt til, etc etc, så hvor mye co2 ølet har når det ender opp i flaska er jo ikke godt å si ut ifra maks temp på gjæring.

De fleste bruker 6-7g/liter på f.eks en vanlig amerikanske ale. Med 11g så er dere oppe i hefe-land.

Ok. Jeg misforstod deg. Med "dropper" så mener du ikke at det er null co2 i ølet før flasking, men at du tar ikke hensyn til at forskjellige temperaturer skulle påvirke co2-innholdet.

Det er uansett ett godt poeng at omstikking++ fjerner noe co2. Dette, kombinert med "kun" 5 gram per liter og det faktum at noe sukkerlake kan sitte igjen i gryta der den ble kokt har nok medført at vi har fått lav karbonering på de to siste bryggene våre.

Tilbake
Topp