Regulator..

B

bruker-1

Mulig teit spørsmål, men.
Til nå har jeg brukt en miniregulator og sodastream flasker til å trykksette corneliusfatene mine.
Men i dag fikk jeg en regulator som har ligget i et skap på jobb i noen år. Vedkommende som hadde kjøpt det husker ikke hva det ble kjøpt inn til så den er helt ubrukt. Men dårlig som jeg er på slike ting aner jeg jo ikke om jeg kan bruke det til co2.
Jeg vil tro at det går helt fint, i.o.m at den er oxygen compatible. Hva tror dere?

Vedlegg

• 20120116_165710.jpg
    20120116_165710.jpg
    1,9 MB · Sett: 592
  • 20120116_165807.jpg
    20120116_165807.jpg
    2 MB · Sett: 589
  • 20120116_165843.jpg
    1,8 MB · Sett: 591
Det går nok bra, men den har større verdi som oksygenregulator :) Hvis du bruker den som CO2-regulator bør den nok renses før den eventuelt brukes til oksygen igjen. Jeg vet ikke hva reinheten mtp. olje osv. er i CO2en vi får kjøpt, men jeg antar at det er best slik.

En CO2 regulator får du rimelig på ebay, eller feks. Biltema (399,-) mens en AGA oksygenregulator som du har her koster nok 1000 kr ++.

Takk for svar!
Alltids greit med alt man får gratis. Tipper jeg venter litt med å ta den i bruk. Det så så merkelig ut med en regulator som nesten er større enn CO2 flaska  ;) Men greit å ha til jeg får somla meg til en større tank.

Ingenting i veien for å bruke den på Co2, gjør det selv, Hadde ikke bekymret meg å gå over til O2 hvis det var nødvendig heller.

Bjarte H skrev:
En CO₂ regulator får du rimelig på ebay, eller feks. Biltema (399,-) mens en AGA oksygenregulator som du har her koster nok 1000 kr ++.

Bare jeg som ikke finner denne?

Odland skrev:
Bjarte H skrev:
En CO₂ regulator får du rimelig på ebay, eller feks. Biltema (399,-) mens en AGA oksygenregulator som du har her koster nok 1000 kr ++.

Bare jeg som ikke finner denne?

Den ser iallefall slik ut: http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/gas/regulator-till-kolsyretub

Det eneste du må gjøre er å bytte ut mutteren. Gjengene er oksygenflaskespesifikke, og passer ikke til co2. Mutter får du sikkert hos din lokale co2 leverandør..

Bård skrev:
Det eneste du må gjøre er å bytte ut mutteren. Gjengene er oksygenflaskespesifikke, og passer ikke til CO₂. Mutter får du sikkert hos din lokale CO₂ leverandør..

O2- og CO2- flasker har samme gjengestandard.

Har leita rundt på Biltema uten å finne regulagor for CO2. De visste heller ikke om noen andre enn den for sveising.

Noen som har kjøpt fra Biltema?

Art nr. 174578

Heter reduksjonsventil og finnes under "sveising og lodding" og "mig tilbehør".

Men er usikker på om denne regulerer trykket eller mengden. Ser ut som at klokken for utmengde er gradert i l/min?
Noen som har brukt denne?

Rune !!!
den regulerer trykket, av trykket finner du flowet og kan gradere manometeret i flow/min, det kan være et 6 bars manometer og det kan hende det står på manometeret, men det kan hende mutteren ikke passer på flaska, det er mange kan hende så det kan hende det er best å kjøpe en dedikert regulator til vårt formål, med all respekt.

Odland skrev:
Har leita rundt på Biltema uten å finne regulagor for CO₂. De visste heller ikke om noen andre enn den for sveising.

Noen som har kjøpt fra Biltema?

Jeg har, og har brukt regulatoren fra Biltema i et par år. Lieten og hendig. Fungerer helt greit.
Som andre har sagt, så må du bytte mutter på denne. Jeg tok bare av en mutter fra et gammelt brannslukningsapparat å satte på.

Oddvar Demmo skrev:
Rune !!!
den regulerer trykket, av trykket finner du flowet og kan gradere manometeret i flow/min, det kan være et 6 bars manometer og det kan hende det står på manometeret, men det kan hende mutteren ikke passer på flaska, det er mange kan hende så det kan hende det er best å kjøpe en dedikert regulator til vårt formål, med all respekt.

Jojo, det er jo det jeg egentlig sier.
Selv har jeg nok regulatorer til eget bruk, og jeg finner nok flere i verkstedet om jeg skulle får bruk for det... Vil bare ikke lure han til å svi av 400 kr på noe som jeg ikke vet nok om.

Et nærbilde av regulatoren.
54ca726d-455e-94c3.jpg

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Bjarte H skrev:

Fikk nettopp vite at denne regulatoren er en "redline" regulator. Brukes til testing spesielt for næringsmidler, og er godkjent for 5.0 gasser. (99.99% ren , feks o2) Aga betaler visstnok 10 000 spenn for hver av disse! Så mere bling blir det vel neppe. Og hvorfor vet jeg dette? Jo tror du ikke naboen kom innom med 2 stk, nyoverhalte regulatorer av denne typen, som takk for at jeg satt fra meg et fat øl på kjøkkenet hans en gang for et par år siden... Har begge regulatorne med i senga i natt..:p

Tilbake
Topp