Red Ale (Red Seal Ale inspirert/klone)

Eivindrs

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk, mye nyttig informasjon her inne! Nå er det på tide å poste mitt første spørsmål.

Vi i den nyoppstartede bryggegjengen Bønes Brygghus ønsker å lage en red ale.
Har tenkt å ta utgangspunkt i Red Seal Ale. Fant denne oppskriften.
http://homebrewaddict.com/BrewBlogg...8&PHPSESSID=e5ffe505cbfbe5f3b6e1196b8c6467ea
Vi har konvertert det til noe slikt:
5500 g pale malt
450 g cara red (40 ebc)
300 g hvetemalt
250 g American Dextrin (Cara-Pils)
Liberty og centennial humle.
Gjær wlp001

Vi lurer på hva American Dextrin er. Hva selges denne/tilsvarende som? Kommer til å handle på bryggselv, så navn vi kjenner igjen der mottas med takk.

Er det evt. noen andre justeringer vi kan/bør gjøre?

Det går nok bra å erstatte American Dextrin Malt med vanlig carapils. Tror ikke det finnes altfor mange alternativer på denne siden av dammen uansett.

I oppskriften ser jeg de bruker Crystal 80, som er noe mørkere enn Carared. Den vanlige crystal-malten de selger her hjemme tror jeg ligger på rundt 55 Lovibond. Kanskje det hadde gått an å blande vanlig crystal med mørk crystal ca. 50/50 som et alternativ, hvis ikke du vil bruke carared.

Ifølge klon-oppskriften brukes cluster og Cascade. Centennial kan sikkert også brukes, men Liberty tror jeg kanskje blir feil i et slikt øl. Jeg tror litt av trikset med dette ølet er å vise måtehold med bitterhumlen. Du ønsker en amber ale full av citrusaktig aroma og smak, ikke en rød IPA. Red Seal Ale har en fantastisk humlearoma, noe som får meg til å gjette at mye humle tilsettes mot slutten av koketiden. Jeg ville også tørrhumlet dette ølet med 1 g Cascade pr liter i 1 uke.  

Chico-gjæren kan ofte gjære ganske langt ned hvis man mesker på for lav temperatur. Ville ikke lagt meg under 67*C på denne ølen. Wyeast 1332 Northwest Ale Yeast er også et godt valg for Amber Ales.

Takk!
Vi prøver med galena og centennial. Blir kanskje ikke en klone, men synes det var et fint øl å ta utgangspunkt i.

Likte den godt. Deilig aroma og frisk med passelig restsødme. God alene og super til litt krydret mat. Gikk en stund mellom orginalen og vårt brygg så har ikke samenlignet så veldig. Er nok langt fra identisk hvis det er målet, men god ble den. Har ikke bryggeloggen her så husker ikke vannmengden vi startet med, men siktet nok rundt 2,4l/kg som vel er standard i Beersmith. 

Tilbake
Topp