Det er bare rimelig at de kompanserer humle og gjær, til tross for at du kanskje kunne skjønt noe var galt underveis og avbrutt før de ble brukt. Det er en skikkelig kjip følelse når bryggedagen går ad undas og det ikke engang er din egen feilSvarte dem tilbake at jeg også ønsket humle og gjær, så får vi se.
Kort vei fra skryt til ris ja. Koster veldig lite for leverandøren å gjøre det godt igjen.Det er bare rimelig at de kompanserer humle og gjær, til tross for at du kanskje kunne skjønt noe var galt underveis og avbrutt før de ble brukt. Det er en skikkelig kjip følelse når bryggedagen går ad undas og det ikke engang er din egen feil
En tanke som melder seg, særlig når det er mye hvete i oppskrifta, er feil kverning - men da må maltet ha vært så grovt i konsistensen at du nesten måtte ha lagt merke til det. Eller?Jeg fikk og meget lavt utbytte (1.028) på forrige brygg blandet av brewshop.no
Jeg målet ikke vekten før jeg startet, men alt virket normalt da jeg mesket inn. Jeg "reddet" OG inn med en halv pose lucky jack.
Ferdig drikke er nå mye mye for bittert, i mangel på en bedre forklaring, det ble ikke godt. Det er en oppskrift jeg har brukt mange ganger, så vet hvordan den skal smake.
Dette er ikke første gangen de blander feil, men forrige gang gikk bedre. Da merket jeg de hadde glemt hveten, før jeg startet brygging.
Jeg liker jo å tro selv at jeg hadde oppdaget det, men når du sier det... det er nok noe jeg tar for gitt at er riktig. Prøvde å fjerne hveten helt fra oppskriften, det ga en og på 1.035.En tanke som melder seg, særlig når det er mye hvete i oppskrifta, er feil kverning - men da må maltet ha vært så grovt i konsistensen at du nesten måtte ha lagt merke til det. Eller?
Feil vekt er jo ellers en årsak det er naturlig å tenke på.
Hvis du kokte med lavere SG enn humlemengden var kalkulert på grunnlag av, kan det kanskje forklare at ølet blei for bittert, sida det vil gi bedre ekstraksjon/isomerisering av alfa-syra.
Slutter meg forøvrig til @Terjedd. Egen kvern er et særs effektivt forebyggende tiltak mot slik elendighet.
Men den mølla, hvilken var det dere anbefalte
Ja, det er den @Steinar Huneide peker på over her. Rollers Crush. Jeg, og flere her på forumet, har den. Den er problemfri, og den er lett å justere, i motsetning til mange andre. Det kan noe ganger være en fordel. Jeg er veldig fornøyd med min.Jeg liker jo å tro selv at jeg hadde oppdaget det, men når du sier det... det er nok noe jeg tar for gitt at er riktig. Prøvde å fjerne hveten helt fra oppskriften, det ga en og på 1.035.
Jeg tilsatte noen kilo korn ekstra da jeg merket at verdien var for lav, mesket en ekstra time etterpå. Og var ok da.
Men den mølla, hvilken var det dere anbefalte