ProMash eller BeerSmith?

Kanskje dette har vore diskutert før, men eg lurer: Kva er beste programmet? ProMash er vel det mest brukte, men er det litt gammaldags? Er det andre bra? Tenkte å gå over frå notatboka til pcen...subjektive meiningar mottas med takk!

Jeg har prøvd ProMash men er ikke überbegeistret. Som du nevner så virker det litt gammeldags. Jeg vet at Yders bruker BeerToolsPro som jeg synes så bra og brukbart ut. Ellers så bruker Espen Suds som han har bra erfaring med. Vet ikke helt hva som er best, jeg tar det alltid litt på sparken :D (men vurderer også software).

Se hvilke av disse som har lagt ut demoversjoner som går an å teste! Jeg vet ProMash har.

Beercalc.dk er er en grei side hvist man ikke har noe annet for hånden.
Selv bruker jeg beersmith å er strålende fornøyd.
Det er veldig lett å oversiktelig, å har masse snasne ekstrafunksjoner som omregning: Hydrometer/Refraktometer, psi/kpa, vekt, volum, tempraturjustering for hydrometer, oversikt over varelager, den har tillogmed utregning av calorier i ditt brygg :besserwisser:+++
Har tatt en veldig rask titt på promash å synes den virket mye mer uoversiktelig å ikke like mange funksjoner.
Så min anbefaling vil være beersmith :ilike:

Jeg har brukt noe som heter BeerToolsPro i snart et års tid. Tror virkemåten er mye like BeerSmith. Det har også tatt meg litt tid å riktig forstå hvordan dette med balanseringen av oppskriftene ble gjort i dette programmet. Ble endel brygging for å teste seg frem før man virkelig så sammenhengen. Nå ville jeg ikke klart meg uten dette programmet når jeg setter i sammen egne oppskrifter. Man kan allerede når oppskriften lages få en god indikasjon på hvor bra det endelige resultatet blir.

Takk for responsen! Har lest litt rundt og har nok inntrykk av at Beersmith er meir oppdatert enn Promash. Men er det funksjonar som Beersmith manglar som andre program har? BeerToolsPro må eg sjå litt meir på...

Har ikke prøvd beertools pro enda, men sjekket sidene deres, å dette virket meget bra.
Ser ut som det har en god funksjon for å hjelpe deg med å sette opp en god oppskrift.
Bare taste inn hvilke ingredienser du ønsker å bruke, å hvilken stil du satser på, så regner denselv ut hvor mye du trenger, dessuten ser det ut til å ha endel bra grafiske funksjoner.
Men fant ikke ut hvor mye snasne ekstra funksjoner det har utenom å bygge et øl, karbonerings kalkulator og vannprofil.
Kanskje Aasmund kan liste opp litt funksjoner? :lessmile:
241_beersmith_1.jpg

Her er beersmith i funksjon

Skal sjekke strangebrew, eg likar opensource (brukar openoffice på pcen både på jobb og heime).

BeerCalc Pro såg veldig bra ut, og det kjem snart i oppgradert versjon 1.1 med lagerbeholdningsverktøy.

Hei,

jeg bruker BeertoolsPro (BTP) og er veldig fornøyd, mange funksjoner, og fortsatt vidreutviklere som jobber på forslag fra brukerne.. Savner lagerbeholdning stort, men de lover det er rett rundt hjørnet.. De har en wiki-aktig side, hvor en kan se litt hvordan ting funker:

http://www.beertoolspro.com/wiki/Main_Page

ulempen er at jeg ikke har fått øl formelene inn i blodet :muzik:

Yngve

Beklager, men rakk ikke å få laget noen oversikt over funksjonene i BeerToolsPro.
Den var veldig greit den linken du hadde Yders.
Det jeg spesielt liker med BeerToolsPro er at det er såpass enkelt å komme i gang med. Nå kjenner jeg ikke til de andre alternativene og hvor kompliserte de er, men jeg liker det enkelt og intuitivt slik at man kan konsertrere seg om det som er viktig, brygging:)

Jeg bruker BeerSmith og er veldig fornøyd m det, men synes BeerToolsPro virker enda vassere. ProMash er nok gammel og utdatert.

Richard

Har brukt Beercalc til å lage oppskrifter en stund, og er relativt godt fornøyd.
Men skulle svært gjerne hatt lagerstyring, og kanskje litt statistikk/rapporter.
Ser ut som Beersmith og BeerTools Pro er de mest aktuelle kandidatene, men jeg har ikke klart å finne ut om noen av disse har kommet med lagerstyring enda.
Noen som vet?

Ellers bruker jeg Mac, så BTP er vel det eneste som er direkte kompatibelt.
Hvis man kjøper programmet, kan man bruke det på to forskjellige maskiner (en Mac + en PC?).
Vi brygger på to steder, så det hadde vært hendig om begge kunne hatt tilgang på oppskrifter og lagerbeholdning, om mulig da.
Dette er imidlertid ikke det viktigste, hvis det går an å sende over oppskrifter som PDF eller liknende.

Det er lagerstyring i beersmith. Du kan legge inn mengde, pris osv. Når du lager enn oppskrft, er det bare å trykke på en kanapp så trekkes det du har brukt i fra beholdning. :)

Brede skrev:
Det er lagerstyring i Beersmith. Du kan legge inn mengde, pris osv. Når du lager enn oppskrft, er det bare å trykke på en kanapp så trekkes det du har brukt i fra beholdning. :)

Det teller! :)
Må vel laste ned en Windows-dings til Mac´en da, PC´en nekter å starte, og er også for stasjonær til formålet. :)

Tilbake
Topp