Problem med bazooka filter på iglooboks

Hei

Har nettopp kastet alt som jeg mesket fordi jeg ikke klarte å få noe ut av Bazookafilteret på iglooboksen. Det virket som det var helt tett.
Noen som har noen ide om hva som kan være feil?
Det første som slår meg er at kornet er for fint kvernet, men jeg fikk det ferdig kvernet fra Bryggselv.

Noen som har opplevd lignende? Testet filteret med vann etterpå, og da virket det som om det var i orden.

Veldig synd at mesken måtte kastes.

Forsøkte du å blåse inn i avtapningen? Det hjelper hvis filteret eller krana er tett.

Men, bruk en slange som er lang nok til at du blåser fra et høyere punkt enn væskenivået i mesken. Å få kjeften full av 60-80 grader varm vørter er ikke å anbefale.

Kan også være mesken som er tett. Da er det mer skyllevann, og røring som kan hjelpe der og da.
Det kan skje hvis det er mye korn uten skall, som flaket korn og noen typer spesialmalt.
Eller som du sier kornet er for fint malt, men de burde vite bedre på Bryggselv.
Risskall i mesken er en nyttig ting på oppskrifter med mye korn uten skall.

Hvilken oppskrift og blandingforhold mellom vann og korn hadde du?

Jeg har bare vært borti tett bazooka på kokekaret, da har det vært humleposen med pellets som har lekket. Løsningen for meg var å kontinuerlig skrape utsiden av filteret med ei sleiv mens jeg tappet. Veldig irriterende når det skjer.

Hei

Takk for gode tips.
Jeg skal forsøke å blåse neste gang, om det skjer igjen. Skal (forsøke å) brygge i morgen, så får vi se. Greit å slippe varm vørter i kjeften også  :yes:

Sist mesket jeg 3500g korn, (pilsener, munich og cara pils) med 10,5 liter vann. Dette anbefalte Brewmate.
Tenkte å lage 15L øl.

Det burde ikke bli tett mesk med den oppskriften og riktig malning. Er skallene nogenlunde hele i det ferigmalte kornet?

Det er viktig for lett avsiling.

Jeg maler selv med denne valsekverna http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=351_400&products_id=2368 Maler med ca 1,5 mm mellom valsene, det gir ganske hele skall, og kjerner som varierer fra å bare være knekt i to, til biter på en mm.
Meskingen har gått veldig fint til nå.

Riktig

Jeg har en standard Corona, som jeg maler med. Det ser greit ut hvertfall det som kommer ut. Skal som er relativt hele, litt variasjon. Kjernen er litt mindre og er knekt i to/tre.

Jeg får se om det går greit denne gangen, med egen kværing.

Oppdatering følger i morgen

Oppdatering:

Samme problem i dag.
Så nå selger jeg en Igloo kjøleboks 34L med Bazooka gjennomføring. Gidder ikke å bruke noe mer tid på dette.  :rasende:

Det blir nok en Brattberg isteden.

Det er mange som bryggar med bazooka med stort hell. Når det er sagt var vel denne nettingstrømpa opprinneleg tiltenkt ei oppgave som sil i kokekjelen for å filtrere ut humle ved avtapping.
Det kan vere at nettingen kolapsar under vekta av malten, eller at den går tett pga finknust malt, eller ein kombinasjon. Det kan og vere ein "vanleg" stuck mash. Eg oppfatta ikkje kor fort du forsøkte å tappe vørter, men det er ein fordel å starte seint, for heller å auke på litt etterkvart.

Du kan stikke inn eit koparrøyr med masse hol i for å hindre at strømpa kolapsar, eller bytte den ut med ein røyrmanifold av koparrøyr.

Jeg er komplett nybegynner og bruker bazooka til mesking uten problem. Det jeg passer på er å strupe den slik at det renner VELDIG sakte i starten for å unngå at det tetter seg. De to gangene jeg har brygget har jeg kjøpt ferdig malt malt fra Bryggselv.no.

Hva skal du ha for kjøleboksen? :)

Øystein

Jeg har også brukt bazooka til meskeboksen, og hadde samme problem som deg. Den var riktignok hjemmelaget, men problemet var at malt kom inn i krana, som gikk tett. Antar grunnen var litt dårlig hjemmeprodukt og for grov netting, som kan være tilsvarende problem med en kjøpt bazooka. Løsningen for meg var å kjøpe en vevd pex-slange :http://www.jula.no/flettet-pex-slange-450847. Fjernet gummislangen inni og tettet den ene enden. Jeg har ikke hatt problem med blokkering siden :)

Hvorfor monterer du ikke bare kobber rør i bunn. Det hadde jeg på min. Aldri noen problemer. Funker 100%

Enig, Rutof;-)
Slystr: Kan det tenkes at du tapper for fort og at mesken kolapser av den grunn? Det er viktig å tappe utrolig seint.

Komisk at du legger skiten ut for salg i samme tråd som du har lagt ut i detalj hvor ubrukelig greiene er:-D

Heheh

Det var nok litt frustrasjon ute og gikk.
Jeg tappet meget sakte, fikk ut 1 liter på 90 minutter, da er det nok noe galt. Men, nå er det solgt og en Bratberg på vei.

Men, takk for hjelpen til alle.

Tilbake
Topp