Probe til STC-1000

Tariq

Norbrygg-medlem
Noen som har anbefaling til probe brukt til gjæringsskap sammen med STC-1000? Tenker å feste utenpå gjæringskaret. Virker som om det er det vanligste?

Noen som har anbefaling til probe brukt til gjæringsskap sammen med STC-1000? Tenker å feste utenpå gjæringskaret. Virker som om det er det vanligste?

Det følger med en probe med STC-1000 når du kjøper denne... Den funker fint den :)

Ja det så slik ut:) Tenkte at den kanskje ikke var av allverdens kvalitet/nøyaktighet? Og så tenkte jeg at det var lurt med en i reserve;-)

Ja det så slik ut:) Tenkte at den kanskje ikke var av allverdens kvalitet/nøyaktighet? Og så tenkte jeg at det var lurt med en i reserve;-)

Jeg har brukt min på 10 batcher nå uten problemer :) Kvaliteten og nøyaktigheten er bra.

Du kan bruke alle standard 10kohm NTC prober/motstander med 3950 karakteristikk.
Hvis du får litt avvik på målingene kan du korrigere dette med det ene parameteret i STC-1000. Men til vårt bruk vil en probe med 1% nøyaktighet være mer enn godt nok.

Hva betyr egentlig '.... 3950 karakteristikk'? Ser at e-bay linken i svaret over peker til prober med nummer 3435 ('karakteristikk'?)... og Mats (mannen bak stc1000+) foreslår en 'NTC 10k B2425 thermistor' som ekstra probe.
Er dette motstridende informasjon? Hva er isåfall riktig? ...og hvorfor?

Jeg ser at jeg tok feil, det skal være 10k med B-verdi på 3435.
Motstandsverdien til NTCen, som her er 10kohm, er oppgitt ved 25 grader. B-verdien anngir stigningen på motstandkurva. Den kan være spesifisert for ulike temperaturområder. F,eks. 25/50 grader, 25/85 grader. Hvis B-verdien er feil vil du måle rett på 25 grader men feil på høyere og lavere temperaturer. Wikipedia kan sikker gi deg formelen der B-verdien brukes.

Tilbake
Topp