Privatimport og toll (og all moro som følger)

Nøkling

Norbrygg-medlem
Det skal ikke være lett å privatimportere øl i kongeriket.
Øl i Norge er nemlig 4,5%, så de stakkarene på tollkontoret fikk tunnelsyn og svettetokter når jeg kom med en kvittering for 12 flasker øl med 7 forskjellige alkoholprosenter.

Her gjaldt det tydeligvis å holde tunga beint i kjeften.

Looooong story short: Etter 1 time og 14 minutter i luka på tollkontoret, så fikk jeg endelig betalt toll og mottatt de papirene jeg skulle ha.

Så nå gjenstår bare å faxe inn papirene slik at jeg kan motta mine 12 flasker fra Dogfish Head!

Tips til alle som vil prøve det samme: Gjør utregningen av tollen på forhånd og gi dem papiret. De kan selv få regne ut og se at det stemmer, men man slipper sinnsykt mye knot.
Det var på det meste 3 forskjellige personer fra tollvesenet involvert i utregningen av tollen på denne pakken - En utregning som en gjennomsnittlig barneskoleelev burde klare å regne ut på 10 minutter.

Lenge leve byråkratiet! :)

Jeg leverer alltid bare inn alt av papirer - for å så komme tilbake neste dag for å plukke de opp.

Hadde jeg visst at det var en mulighet, og at dette kom til å ta over en time...så hadde jeg gjort det samme.

Jeg trodde øl kunne være opp til 22% eller noe sånt? Det er ihvertfall et stort spenn som gjelder på "kvota". Det heter noe sånt som "øl eller annen alkoholholdig drikke inntil 4.7%",hvor det presiseres at alkoholgrensen ikke gjelder øl, kun" annen alkoholholdig drikke".

Jeg trodde øl kunne være opp til 22% eller noe sånt? Det er ihvertfall et stort spenn som gjelder på "kvota". Det heter noe sånt som "øl eller annen alkoholholdig drikke inntil 4.7%",hvor det presiseres at alkoholgrensen ikke gjelder øl, kun" annen alkoholholdig drikke".

Dette er kun relevant for kvote og forenklet fortolling som reisegod. For normale kjøp fra utlandet, er det normal alkoholavgift som gjelder, i tillegg til emballasjeavgift osv.

Alt som er under mellom 3.7% og 4.7% har en fastsatt sats på 20.34,- per liter. Så hadde ølen min vært innenfor det, så kunne de bare tatt det totale antallet liter og ganget med den satsen. Deretter måtte de jo også lagt på miljøavgift, grunnavgift, toll osv.
Men siden all ølen nesten hadde forskjellig alkoholprosent og var over 4.7%, så må de bruke en annen formel. Den er ikke veldig vanskelig den heller egentlig.
Da tar de volum i liter x alkoholprosent x 4.54,-. Dette må de da gjøre for alle ølene som er forskjellig i alkoholprosent, og deretter legge på øvrige avgifter. Ikke så avansert med andre ord....bare litt mer addisjon.

Må en regne med å møte opp hos tollvesenet før en får øl om en kjøper fra utlandet altså?

Regner med jeg var snytheldig den ene gangen jeg har gjort det - da kom det åtte flasker westvleteren merket "bottles" og verdi like under 200kr for flaskene, og reell fraktkostnad på 60€. (Og nei, jeg hadde ikke engang tenkt tanken på å be om slik behandling, var innstilt på å betale en hel del for de flaskene..)

Man kan vel være heldig i slike tilfeller. Jeg skulle kjøpe Dogfish Head øl da, og de eksporterer ikke fra USA.
Så da endte jeg opp med å kjøpe fra en nettbutikk i USA som selvfølgelig bare sender til USA. Og da måtte jeg bruke JetCarrier for å få videresendt pakken til Norge.
Og JetCarrier er ganske nøye på fortollingsbiten, så der slipper man nok dessverre ikke unna.

Tilbake
Topp