Primærgjæring - hvor lenge før man kan stikke om og bruke slurry til nytt brygg?

Tomas

Hei, bråbestemte meg for å brygge i morra formiddag. Brygget en pale ale på fredag med wyeast american ale II, som da har stått på 20 grader i 4 dager. Er det ok om jeg stikker om det ølet og bruker slurryen til brygget i morgen, eller bør/kan det stå lenger? Og kan vørteren i såfall stå litt i romtemperatur før man tilsetter gjær? :help:
Tomas

Det går nok fint, men jeg ville latt det nåværende brygget stå lengre på gjær, opp mot to uker. Da får gjæren gjort seg ferdig med arbeidet den har begynt på. Det kan fint stå i fire uker, og gjærslurryen kan du bruke om igjen når som helst.
Jeg ville ikke latt vørteren stå i romtemperatur uten gjærtilsetning. Det er alt for store sjanser for at noe annet kan begynne å vokse oppi der, som du helst ikke vil ha. Jeg ville ventet til godt over pinse før jeg brygget på nytt. Så ville jeg stukket om det nåværende brygget mens det nye kokte opp. Da kunne jeg helle den nye vørteren rett oppi den gamle dunken.

Ikke gjør det. Ølet ditt er ikke ferdig, og den gjæren som nå har lagt seg, er bare en liten del av all gjæren som er i ølet ditt.  Vent en uke, så kan du gjøre det. Mye tryggere.

Så er jeg nysgjerrig på hvilken metode du bruker til å hente opp gjær fra forrige brygg. Hvis du bare heller fersk vørter på hele gjærkaka, så må jeg anbefale deg ikke å gjøre det. For mye gjær kan føre til ugunstige forhold under gjæringen.

Til sist: Nei, vørteren kan ikke stå i nevneverdig tid før du tilsetter gjær :)

Det å sjonglere tidsskjemaet, finne ut når man kan brygge og når man har gjær, er en del av prosessen. To tommelfingerregler: Ikke tapp av ølet før det er helt ferdig. Og tilsett gjær med en eneste gang du har kjølt ferdig vørteren.

Takker for kjappe svar :ilike: men nye spørsmål dukker opp... Noen gode ideer til hva jeg kan gjøre istedet, da jeg gjerne vil brygge på fridagen min i morra? Har diverse Wyeastpakker på kjøla. Brygger ca 18-19 liters batcherhver gang. Burde gå hvis jeg smacker en pakke i kveld og bruker den uten starter eller? Har diverse alegjær og weizen gjær. Vil så gjerne brygge :biersmile:

Så er jeg nysgjerrig på hvilken metode du bruker til å hente opp gjær fra forrige brygg. Hvis du bare heller fersk vørter på hele gjærkaka, så må jeg anbefale deg ikke å gjøre det.
Var det jeg tenkte å gjøre ja... Ikke så lurt da skjønner jeg. Hvordan anbefaler du å benytte gjenbruk av gjær joques?

For det første, og dette vil du helt sikkert ikke høre :) men: Jeg kjenner godt igjen lengselen etter å brygge øl på en dag som plutselig blir fri og tilgjengelig. Men jeg ville holdt meg i nakkeskinnet (ikke at jeg alltid klarer det selv) og heller brygget etter et skjema som passer ølet best, ikke etter det som passer mine fritidsinteresser best. I morgen ville jeg sykla en tur og tatt med dama på kino og middag på kvelden - og heller brygga når ølet er ferdig og gjæren kan høstes - da har du også mer goodwill  ;)

Smacke en pakke med Wyeast dagen før, og helle rett i ølet, ville jeg ikke gjort. Jeg vet det står på pakka, men Wyeast vet ingenting om hva slags forhold gjæren er blitt utsatt for i løpet av en måned i varm container på Atlanterhavet...den er mye mindre frisk enn en amerikansk hjemmebrygger vil kunne forvente.

Hvis du bruker plastbøtter, så er det superenkelt. Steriliser en desiliter-måleskje, tapp ølet av gjærkaka, brygg det nye ølet og ta ut 1-2 dl kompakt gjærslurry (ale) eller 3-4 dl slurry (lager) over i det nye ølet. Bruker du vinballonger som jeg gjør, er det littegrann mer komplisert.

joques skrev:
For det første, og dette vil du helt sikkert ikke høre :) men: Jeg kjenner godt igjen lengselen etter å brygge øl på en dag som plutselig blir fri og tilgjengelig. Men jeg ville holdt meg i nakkeskinnet (ikke at jeg alltid klarer det selv) og heller brygget etter et skjema som passer ølet best, ikke etter det som passer mine fritidsinteresser best.
Straffa å høre dette, ja :'( Men man bør lytte til erfarne fjellfolk :yes: Men dette er gjær produsert i midten av april, kjøpt på Humlegården. Pakka jeg brukte til brygget på fredag var veldig kjapp til å reagere, så en weizen burde kanskje la seg gjøre... Men dette er vel gal manns ralling ;) Bør nok vente ja. Og takk for raskt og godt svar igjen. Uvurderlig dette forumet, og kunnskapen som overføres her :skitbra:

Du kan jo smakke den, og hvis den blåser seg opp innen tre timer, som det står på pakka, så er den muligens fersk nok til at det er i orden. Hvis vørteren ikke er for sterk. Og du er flink med å tilsette oksygen.

Den smackes as we speak, og jeg kjenner en sitrende forventning i kroppen ;D. Tenker meg en weizen med OG rundt 1,050, hva tror du om det? Og jeg skal riste alt jeg er kar om :bokser: :skaal2:

OG 1.050 skulle være innenfor hva produsenten selv mener den skal klare, så det virker jo greit. Blåste den seg opp?

Hva med å brygge et litt mindre brygg?

I følge gjærkalkulatoren vil en gjærpakke produsert 15. april være passe til en batch på 7.7 liter med OG 1.050 uten starter. Går du til 7.8 liter eller mer, anbefales mer enn 1 pakke. Nå er 7.7 liter et fryktelig lite brygg, men for et brygg på 20 liter anbefales 2.7 pakker.

Det vil si at du med 1 pakke pitcher bare 37% av de nødvendige gjærcellene. Jeg ville ihvertfall valgt å redusere bryggevolumet noe, slik at du kommer en smule nærmere 100%.

Og jeg veit at det er for seint nå, men hadde det vært lurere å sette en starter i går natt? Smacke pakka, og den får da ligge i den halvtimen det tar å forberede en liten vørter. Så pitcher du over i denne og lar det stå over natta. Jeg vil anta at dette i det minste ville gi litt gjærvekst, samt at gjæren er mere aktiv når den kommer over i gjæringsdunken. Men dette går jo på bekostning av at gjærpakka ikke får ligge og svelle.

Må si jeg blir litt bekymret over det jeg leser i denne tråden angående gjenbruk av gjær. På himmelspretten brygget jeg en Kölsch sammen med (i nærvær av) en kollega fra jobben, som jeg har fått litt interessert i hobbyen min. Som gjær brukte jeg hele gjærkaka (nåja, så voldsomt tykk var den egentlig ikke) fra en tidligere Kölsch som jeg nettopp hadde stukket om til sekundærgjæring. Nå leser jeg jo at jeg har brukt alt for mye av denne gjæren, og at gjæringen kan bli mislykket. Det samme har jeg lest på bl.a. Mr. Maltys hjemmesider. Hm... Dette tegner dårlig for propagandaeffekten vis a vis kollegaen og videre til andre på jobben. Men i hvert fall satte det i gang å gjære kraftig nesten med det samme, så C2H5OH-biten skulle være i orden. Men smaken er selvsagt ikke uten betydning heller. Skal bli interessant å sammenligne Kölsch nr. 1 og nr. 2. Har aldri brygget eller smakt Kölsch før, for den del.

Er det noen på forumet som kan berolige?

Ikke bekymre deg unødig, og i hvert fall ikke før du har konstatert at det er et mislykket brygg. Jeg har også fylt ny vørter over hele den gamle gjærkaka og det ble helt OK.
Det blir nok godt øl av det skal du se!

"relax, don`t wory, have a homebrew"
Ølet vil ikke bli ødelagt.
Overpitching av gjær kan føre til noe tynn å pregløs smak fra gjæren, siden det er under startfasen og formeringen det dannes en del smaksstoffer i ølet.
Når du overpitcher vil du hoppe over deler eller hele denne prosessen, men ølet vil gjære ut alikevell.

Dette er i allefall faren slik jeg har forstått det.

Det gjærer nok ut ja. Problemet er som sagt at en del smaksstoffer frigjøres under gjærens formering, som du da ikke får. Det kan bli litt pregløst øl av det. Det har jeg selv opplevd.

Hvis det begynner å gjøre med en gang, som du sier, så er jo det en indikasjon på at det ikke har foregått noen formering. Det skal ta opp mot 6-12 timer før det begynner å gjære.

Steinarja skrev:
"relax, don`t wory, have a homebrew"
Ølet vil ikke bli ødelagt.
Overpitching av gjær kan føre til noe tynn å pregløs smak fra gjæren, siden det er under startfasen og formeringen det dannes en del smaksstoffer i ølet.
Når du overpitcher vil du hoppe over deler eller hele denne prosessen, men ølet vil gjære ut alikevell.

Dette er i allefall faren slik jeg har forstått det.

Jeg hørte Jamil Zainasheff si at overpitching kan også føre til dårlig utgjæring, men da må du overpitche veldig mye. Det blir rett og slett for stor "krangel" om maten mellom gjærcellene, slik at de flokkulerer tidlig og du får dårlig attenuasjon.

Jeg tror de snakker om at gjærcellene blir "late" hvis det er for mange av dem. Vet ikke hvor stor fare det er for dette.

Hvis man tapper vørter på en schvær gjærkake så kan man få en litt heftigere forgjæring som avgir mer varme. Sånt sett så tror jeg at man har større sjanse på enkelte fuselalkoholer, med mindre man greier å kontrollere temperaturen. Uansett, jeg har også slengt vørter på en gjærkake mer enn en gang, og det blir øl av det.

Når det gjelder Tomas sitt opprinnelige problem: hvis det forekommer at man plutselig får anledning til å brygge, og man ellers har det trangt med tiden, så er enkelte typer tørrgjær virkelig ikke et dårlig alternativ. Man slipper da å styre med denne planleggingen, som Jocques riktig antyder for å være en del av prosessen, og det kan bli godt øl også med tørrgjær.

Pakka blåste seg opp på ca halvannen time, så den virker frisk. Har ikke fått laget starter, så lar det stå til. Får prøve med litt mindre vørter, selv om det smerter meg å kaste deler av godsakene :'( Etter at jeg malte malt med min nye Monster Mill, måtte jeg for å gjøre ting verre, etterfylle med ca 5 liter vann... Skal si den er effektiv. Ikke regnet på utbytte enda, men bør bli bra. Hvertfall noe å glede seg over :)

Tørrgjær skal snart i hus ja! Får nå bare håpe det blir hveteøl av dette til slutt :brygging:

Tilbake
Topp