Hei folkens, det neste brygget mitt har jeg tenkt til å lage en robust porter med svarte, smaksterke kirsebær og carafa spesial. Målet er en god, litt syrlig porter med smak av kirsebær og sjokolade. Planen er som så: Jeg brygger altså 25 liter robust porter med, beregnet til å falle omtrent midt på style-skalaen i beersmith (OG 1056), og lar den gjære ut som normalt. 5 liter vil stikkes over i et annet gjæringskar, og tilsettes ca 450g kirsebær. Dette vil nok dytte OG litt opp, og endre fargen i retning mørkerød (veldig fargesterke kirsebær).
Spørsmålet mitt blir da: da jeg bare hadde et halvt kilo kirsebær, hva skal jeg bruke de resterende tjue literne med øl til? Det hadde vært morsomt å prøve ut andre bær og frukter, og jeg vil gjerne ha forslag til frukt og bær her, samt andre tips, da det er mitt første forsøk på fruktøl. Vil for eksempel revet sitron og limeskall være brukbart?
Oppskrift så langt (25L):
OG-FG 1056-1013
IBU: 35
EBC: 56
Est. ABV: 5,8%
Maltsammensetning:
30% Pale Malt (Weyermann)
59,6% Maris Otter Pale Malt (TF)
3,7% Black Patent
3,6% Crystal 40L
3,1% Carafa Special II (Weyermann)
Humle:
30g target 10% AA 60 min
12g EKG 5% AA 20 min
Meskeskjema
67c 90 minutter (BIAB)
10min Mashout på 75c
Spørsmålet mitt blir da: da jeg bare hadde et halvt kilo kirsebær, hva skal jeg bruke de resterende tjue literne med øl til? Det hadde vært morsomt å prøve ut andre bær og frukter, og jeg vil gjerne ha forslag til frukt og bær her, samt andre tips, da det er mitt første forsøk på fruktøl. Vil for eksempel revet sitron og limeskall være brukbart?
Oppskrift så langt (25L):
OG-FG 1056-1013
IBU: 35
EBC: 56
Est. ABV: 5,8%
Maltsammensetning:
30% Pale Malt (Weyermann)
59,6% Maris Otter Pale Malt (TF)
3,7% Black Patent
3,6% Crystal 40L
3,1% Carafa Special II (Weyermann)
Humle: