Pils ferdiggjæret på 10 dager?

thomashagen

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en pils for ti dager siden, og den har stått i kjelleren og kost seg siden. De siste to dagene har jeg lagt merke til at det er veldig lite aktivitet i gjærlåsen. I mellomtiden så har jeg lest litt og vært inne på kalkulatoren til mrmalty og har da funnet ut at jeg har brukt for lite gjær, jeg har da kun brukt halvparten av det jeg skulle. Jeg tenkte da at jeg må blande inn noe mer gjær. Før jeg gjorde det så tok jeg en måling, og kom fram til en foreløpig FG på 1.014. Kan det virkelig stemme at det er ferdig? Jeg har brukt en pakke Saflager s-23 til 20 liter øl

Så bra da :) Jeg trodde den gjerne skulle stå i tre uker før jeg kunne flaske den jeg, og hvertfall siden jeg hadde lite gjær. Men da setter jeg bare i gang med å flaske ølet :))

Tusen takk for svar :)

Du bør la det stå iallefall én uke etter at gjæringen er ferdig, muligens mer, siden det er en lager (?) slik at gjæren får "ryddet opp etter seg."

Knut André skrev:
Du bør la det stå iallefall én uke etter at gjæringen er ferdig, muligens mer, siden det er en lager (?) slik at gjæren får "ryddet opp etter seg."

Enig. Med mindre det er jukset litt og brukt ale gjær/hybrid, bør brygget stå en stund til for å la gjæret "gjøre jobben ferdig".

Ok, da lar jeg den stå til uti neste uke en gang.

Det er en lager ja. Jeg brukte Saflager s-23, noe jeg har skjønt ikke var det lureste valget av gjær, men vi får se hvordan det går. Den smakte søtt og fruktig, men sikkert greit til å være første pils

Tilbake
Topp