Takk for svar! Brukte wlp566 II. Har ikke målt den, men lurer litt på å satse på at den er ferdig og tappe den i morgen. Da har den 16 dager på 24c (for varmt, jeg vet..)
20. Mai ja - da har du jo nok av is i magen jeg brygget min IS (den forkortelsen burde kanskje bannlyses..) den 5. juni
Slo meg plutselig at det kanskje ikke er for seint med tørrhumle. Om jeg hiver i nå og lar det stå i 10d til før tapping så har den bare stått 26d totalt. Burde funke det?
Aldri for seint å tørrhumle. Men 10 dager er i meste laget. I følge Miguel - og han har litt peiling på dette - er 5 dager ideelt. 5 dager, hverken mer eller mindre. Men jeg lot mine stå 6 dager nå, og tror egentlig at det går ganske bra, også. Men ikke 10. Da skal du brenne.
Fem-seks dager er hvis man vil ha mest aroma ut av ølet. Ut over det så går det mer over mot smak og aromaen ebber ut. Noen ganger kan det sikkert passe å tørrhumle lenge, men da kaldere, ellers trekker man ut mer grønske, hvis man vil ha smaken av humla. Humla forandrer jo karakter etterhvert som den ligger og man vil kunne få mer/andre smaker enn hvis den bare ligger fem-seks dager. F.eks så blir visstnok jordbærsmaken i Huell Melon mer fremtredende etter ca to-tre ukers kald tørrhumling, med gjæraktivitet.
Aha - nyttig korrigering. Det er vel en mulighet å tørrhumle i flere omganger, da, for å kombinere de to effektene. Kunne man tenke seg å erstatte de seine tilsettingene under kok med bare tørrhumling?
Jordbær i øl må da kategoriseres som en usmak, vel?
Senkok og tørrhumle smaker ganske annerledes. Koker/whirlpooler man humla så forsvinner mye av friskheten på et sekund. Kan på en måte beskrive det som at varmhumle legger seg litt mer i bakgrunnen og blir litt robust, noe man kan bygge videre på med tørrhumle. Tenk "layers" / "lag".