gustavf
Administrator
Det går fint.OK, men går det greit at jeg evt. sender i post selvom jeg huket av for "personlig levering"?
er ikke så veldig lysten på å ta toget til Oppegård
Det går fint.OK, men går det greit at jeg evt. sender i post selvom jeg huket av for "personlig levering"?
er ikke så veldig lysten på å ta toget til Oppegård
På felter som mashing information og lignende. Holder det å skrive f.eks "mesk for lav FG" ?
Det er meninga at oppskriftene skal gi så mye informasjon at det er mulig for en annen bruker å gjenskape den (det er derfor de publiseres etter konkurransen), i tillegg til å sannsynliggjøre at deltageren har brygget ølet selv. Jeg synes det blir i korteste laget, og mener det bør være temperatur og tid, som minimum.
Jeg har brukt utrolig mye tid på å nå frem til resultatet mitt, og vil sende inn samme øl til flere konkurranser. Jeg vet at sharing is caring, men hvis jeg skulle få en fin plassering og vil ha flere gode plasseringer i andre konkurranser så tenker jeg faktisk at det er litt kjedelig å gi fra seg noe man har brukt mye tid på å finne ut av selv, til "konkurrenter". Andre kan gå akkurat samme løypa som meg og komme frem til det samme.
Jeg vet at mange vil være uenige i det siste punktet mitt, man bør dele og den pakka der, hjemmebryggere bør holde sammen etc. Men jeg er født med et enormt konkurranseinstinkt.
Jeg har brukt utrolig mye tid på å nå frem til resultatet mitt, og vil sende inn samme øl til flere konkurranser. Jeg vet at sharing is caring, men hvis jeg skulle få en fin plassering og vil ha flere gode plasseringer i andre konkurranser så tenker jeg faktisk at det er litt kjedelig å gi fra seg noe man har brukt mye tid på å finne ut av selv, til "konkurrenter". Andre kan gå akkurat samme løypa som meg og komme frem til det samme.
Jeg vet at mange vil være uenige i det siste punktet mitt, man bør dele og den pakka der, hjemmebryggere bør holde sammen etc. Men jeg er født med et enormt konkurranseinstinkt.
Du har ikke bedt om min mening, men får den okke som. Dette syns jeg er en skikkelig døll innstilling. For det første, så vil som du sier eget utstyr og detaljer i gjennomføring legge en del føringer for resultatet - om man så får absolutt all informasjon fra en annen brygger er det ikke gitt at man klarer å gjenskape produktet 100%. Og om det så var mulig - hva så? At dette skulle føre til at noen tok din prosess og slo deg i en konkurranse høres for meg så søkt ut at jeg nesten ikke skjønner hvordan du fikk idéen en gang
Det andre poenget er: Du har helt sikkert brukt masse tid både i planlegging, smaking og brygging av egne øl for å lande på den prosessen du har nå. Men underveis har du lent deg på mengder med informasjon fra andre bryggere, som ikke driver med hemmelighetskremmeri. Å samle inn andres åpent delt informasjon til sin egen hemmelige prosess har en kjip bismak for meg (generelt, ikke spesifikt for brygging).
(At du ikke ville gi meg oppskriften din på hveteøl her om dagen har ingenting med dette å gjøre, det er jo ingen garanti for at vi liker de samme tingene, jeg syns bare det er moro å se hva folk kommer frem til).
Hvor ville man anbefale å melde inn en lys ale som ikke passer inn i noen av norbryggs sin kategoriene? Det hører ikke til amerikansk pale ale, fordi det ikke er mye humle. Det er ikke engelsk pale ale fordi det har mer kullsyre og ikke engelsk humle. Det ville kanskje vært typ farmhouse ale, men ikke tradisjonelt norsk hjemmebrygg. Det er ikke saison, teknisksett, fordi det var kveik som var brukt.
De fleste av mine øl passer ikke inn i noen av stilene. Jeg deltar derfor ikke med disse i NM. Jeg kunne ha sendt dem inn som noe de ikke er, men vil da naturligvis bli straffet for det.Hvor ville man anbefale å melde inn en lys ale som ikke passer inn i noen av norbryggs sin kategoriene?
Mange bryggerier deler også, men de deler sjeldent alt. Ofte gir de kun en grov skisse, og andre ganger holder de sine mest ikoniske oppskrifter tett til brystet. Derfor helt greit at Miguel som har brukt mye tid, ikke ønsker å dele akkurat nå. Håper han deler når de planlagte konkurransene er gjennomført.
Noen som klarer å betale den hundrelappen via hoppla?
https://norbrygg.hoopla.no/sales/nm-2017-ikkemedlem/
Er det noe tidspunkt innmeldingen stenger, eller varer den helt frem til fristen for når øl må være i hende hos riktig mottaker?