Pæple cider

Min oppskrift på pære og eple cider (pæple cider) er følgende: Første forsøk på cider.

15 liter grøn og frisk eplejuice fra coop (på tilbud 10 kr for 1,5 liter)
5 bokser med hermetiserte pærer i sukkerlake fra coop (12 kr stykk)
1 kilo med vanlig sukker
1 rør med wlp775 cider gjær
Totalpris kom på ca 300 kroner.  :skitbra:

OG 1.054
Planlagt gjæretid er 1 til 2 uker. Tenkte å stoppe gjæringen ved å tilsette gjærdreper på FG 1.012 - 15 en plass, tenkte jeg skulle få en søt og fin cider på ca 5%

kommentarer på oppskriften og tips rundt den mottas med stor takk.  :yes: :yes:
Hvordan er det med karbonerin på flasker etter brukn av gjærdreper?

Karbonering på flaske etter gjærstopp går nok ikkje. Skjekk også om dei pærene på boks inneheld konserveringsmiddel?

konserveringsmiddel er dårlige greier for gjæren eller?
Kan no bekrefta at det er god futt i gjærlåsen nå på dag 2.

Oppskriften din og framgangsmåten er ganske lik min "standard" cideroppskrift. (20 liter eplejuice + 2 bokser pære + 1 kg sukker)
Jeg bruker gjærstopp på ca  SG 1020  og tvangskarbonerer på fat. Så kan du derette flaske fra fat om du ønsker.

Sjekk at ikke hermetikk (eller fruktsirup) du ønsker å bruke inneholder konserveringsmidler (E200 til E297) fordi de kan kan drepe eller hemme gjæren din.

js skrev:
Oppskriften din og framgangsmåten er ganske lik min "standard" cideroppskrift. (20 liter eplejuice + 2 bokser pære + 1 kg sukker)
Jeg bruker gjærstopp på ca  SG 1020  og tvangskarbonerer på fat. Så kan du derette flaske fra fat om du ønsker.

Hvor lenge bør cider modnes må flaske/fat etter karbonering for at det blir en god cider?
Stoppe gjæringen på en SG 1020 kontra 1012, hva er forskjellen. Fordeler/ulemper?

Tilbake
Topp