overgjær plopper i låsen på tredje uke?

Den er mest sannsynlig ferdig, hvis du er usikker mål SG over noen dager for å se om det er noen forandring. Bruk også søkefunksjonen.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Plopping i gjærlåsen indikerer ikke nødvendigvis at det er gjæringsaktivitet. Mål brygget med et hydrometer.

Sikkert delte meninger om dette (også), men etter min erfaring bør S-04 og US-05 ikke stå lenger enn to uker før flasking, kegging, eller evt. omstikking til sekundærkar. Har hatt et par brygg nå som har stått 3 uker i primærkaret, og jeg tror bestemt at det er grunnen til at altfor mange liter øl har gått rett ned til mitt lokale kloakkrenseanlegg... Glem alt om plopping, det er målinger som gjelder (gammelt jungelord).

Plopping i gjærlåsen indikerer ikke nødvendigvis at det er gjæringsaktivitet. Mål brygget med et hydrometer.

Gitt at temperaturen er stabil så er det ingen annen måte det kan begynne å ploppe på i gjærlåsen enn CO2-produksjon som følge av at gjæringen har startet. C6H12O6 → 2 C2H5OH + 2 CO2. Og øl kan sikkert bufre litt CO2 som kan slippe ut etter gjæring så da kan den lage litt lyder.

Dog er det motsatte ikke sant. Fravær av plopping vil ikke si at det ikke gjærer og det er relevant her. Og øl kan sikkert bufre litt CO2 som kan slippe ut etter gjæring så da kan den lage litt lyder. Og øl kan sikkert bufre litt CO2 som kan slippe ut etter gjæring så da kan den lage litt lyder.

Gitt at temperaturen er stabil så er det ingen annen måte det kan begynne å ploppe på i gjærlåsen enn CO2-produksjon som følge av at gjæringen har startet. C6H12O6 → 2 C2H5OH + 2 CO2. Og øl kan sikkert bufre litt CO2 som kan slippe ut etter gjæring så da kan den lage litt lyder.

Dog er det motsatte ikke sant. Fravær av plopping vil ikke si at det ikke gjærer og det er relevant her. Og øl kan sikkert bufre litt CO2 som kan slippe ut etter gjæring så da kan den lage litt lyder. Og øl kan sikkert bufre litt CO2 som kan slippe ut etter gjæring så da kan den lage litt lyder.

Jeg vet at plopping er co2 som unslipper. Men at det plopper betyr ikke nødvendigvis at her er gjæringsaktivitet i brygget. Det at det plopper i dette tilfellet etter 3 uker betyr etter all sannsynlighet at her bare er co2 som unslipper løsningen. Her er endel co2 i løsningen og det kan gjerne ploppe i uker etter at ølet er ferdiggjæret.

Det kan være at gjæringskaret står i et rom som blir så lite som en-to grader varmere etter hvor solen står på døgnet, og da kan det gasse.

Eller at man bor ved toglinjer og det rister litt i huset osv.

Tilbake
Topp