Overgang

Hei.

Trenger hjelp. Jeg har 2.1 cm fine utvendige gjenger på krana på kjøkkenet og trenger en overgang til 2.6 cm grove utvendige gjenger. Slik at jeg får på en hageslange tilkobling.
Noen som vet hvor man kan kjøpe en slik

Evt. Biltema.

Mon tro om ikke en av disse kan hjelpe deg:

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Overgangsnipler/Overgangsnipler-87220/

Det er en slik en, men vet ikke om det er R20 - R15 eller R15 - R10 ?

Vedlegg

• 8872730198046.jpg
    8872730198046.jpg
    40,3 KB · Sett: 358
Bare hyggelig :) Hvis søndag er bryggedag, og du plutselig ser at du har feil dimensjoner på koblingene, så husk at Plantasjen på Storo har en hel fløy med gardena-koblinger. De har søndagsåpent (been there..)

Den var fin fordi at spiralen min er 8mm og slangen er på 1/2.
Jeg hadde tenkt til å spørre om  dette også.
Man kan alt så justere den?

Fikk denne her i posten i dag, tydelig så hadde den ikke fine innvendig gjenger. Men ellers så passet den på hageslange koblingen. Hva er det dere bruker ? Har noen et artikkel nr ?

Vedlegg

• 8872699494430.jpg
    8872699494430.jpg
    50,8 KB · Sett: 207
DagErik skrev:
Hei.

Trenger hjelp. Jeg har 2.1 cm fine utvendige gjenger på krana på kjøkkenet og trenger en overgang til 2.6 cm grove utvendige gjenger. Slik at jeg får på en hageslange tilkobling.

Biltema har også, bare å se etter de som ser ut som vanlige gardenanipler, hvor du kan skru av "toppen".

Hvis du finner ut av hvilken overgang du trenger fra krana for å koble til hageslangen så er jeg nysgjerrig på det siden jeg er i samme situasjon. Heldigvis så er krana til vaskemaskinen min på 1" gjenger så jeg har brukt den til nå.

Men. Er det 8mm kobberspiral fra biltema du har kjøpt? Jeg kjøpte en slik en og tror jeg brukte tilsammen tre timer på to forskjellige biltemaer for å finne en overgang fra 1/2  hageslange og til spiralen uten at de ansatte klarte å finne ut av det, så jeg laget en egen.

Du trenger gjengeteip (den grove), slangeklemmer, klar plastslange som du finner i båtavdelingen (9 ELLER 10mm (jeg husker ikke, lag et lite hull i slangepakka og se hva som passer på kobberrøret)), en liten hageslangebit og nippelen (overgangen) fra krana til hageslangen.

Det du gjør er at du fester hageslangen som vanlig til krana. Surrer gjengeteip rundt ene enden av plastslangen og putter denne inn i hageslangen og strammer rundt hageslangen med en eller to slangeklemmer. Andre enden av plastslangen trer du på kobberspiralen og fester med to kabelklemmer.

Kabelklemmene bør du kjøpe to forskjellige diametere av slik at de sitter tight rundt både hageslange og spiral. Hvis du bruker litt for stor kabelklemme så klarer ikke klemma å bøye godt nok rundt spiralen og det kommer en tynn stråle med vann ut.

Skru på akkurat nok vann i krana til at det flyter greit, hvis du skrur på full pupp kan det i verste fall hende at det ekstra trykket som den tynnere plastslangen og spiralen ikke klarer å ta imot gjør at plastslangen blir presset ut av hageslangen.

DagErik skrev:
Den var fin fordi at spiralen min er 8mm og slangen er på 1/2.
Jeg hadde tenkt til å spørre om  dette også.
Man kan alt så justere den?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

borander skrev:
DagErik skrev:
Hei.

Biltema har også, bare å se etter de som ser ut som vanlige gardenanipler, hvor du kan skru av "toppen".

Dette fikk ikke jeg til å passe. Jeg har lik lran som trådstarter. Tror man må i en annen avdeling enn gardenaavdelingen?

Det er mulig vi gjør ting vel kompliserte nå.. jeg målte akkurat min egen kran, den har utvendige gjenger og er 21mm, som trådstarters. På den har jeg satt denne her, som bare skrus rett på uten noe mer hokuspokus (den kommer med nippel som passer):

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-krankobling/31-4754

MortenB82 skrev:
Det er mulig vi gjør ting vel kompliserte nå.. jeg målte akkurat min egen kran, den har utvendige gjenger og er 21mm, som trådstarters. På den har jeg satt denne her, som bare skrus rett på uten noe mer hokuspokus (den kommer med nippel som passer):

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-krankobling/31-4754

Kanskje det er forskjell på gjengene på biltema sine og den der. Den jeg kjøpte på biltema var akkurat litt for liten, den hadde ganske grove gjenger.

Tilbake
Topp