Overføre øl fra flaske til ny flaske?

Flasket en belgisk dubbel for tre dager siden på 0,33L flasker, men kom på i dag at det hadde vært greit å ha et par 0,75l flasker å gi bort i gave.

Jeg er derimot litt usikker på om dette er noen god idé med tanke på oksidering først og fremst.

Om jeg forsiktig får overført ølet fra småflaskene til den store vil dette gå greit, eller frarådes det? Jeg rekker ikke å testsmake noe før flasken eventuelt gis bort, for det skjer i såfall neste torsdag.

Takk for råd!  :)

Gi bort en fin 3 pakning med flasker istedet :) Så kan den heldige nyte ølen tre ganger istedet for én!

Har lurt på dette selv noen ganger. Hovedsakelig med tanke på å få bort bunnfallet etter karbonering, men har hver gang kommet frem til at det er for risikabelt. Skulle du gjort det ville je hvertfall brukt en liten hevert eller slange slik at øla ikke plasker for mye. Vurder det nøye først: "er det verdt risken?"

Jeg er overbevist  :) Dropper dette, spesielt når ølet skal gis bort. Tror det blir en trepakning denne gangen, så kan det hende jeg prøver å overføre til en annen flaske for min egen del for å teste!

Synd da, for de 0,75L flaskene jeg har med flipptopp er ganske ålreite!  ;D Får ha det i bakhodet ved tapping neste gang!

Hvis du skal absolutt overføre bør ølet være så nært 0 grader som mulig og det bør overføres med hevert og fylles fra bunnen av over til neste flaske. Unngå plasking

Av ren nysgjerrighet: Hva er grunnen til at den bør være så nært 0 grader som mulig, og hvorfor fra bunnen av flasken?

CO2 er mer løselig i kald øl enn i varm, så det vil bruse mindre og du beholder mer av boblene.
Fra bunnen av flasken for å minimere mengden luft som kommer til.  :)

Ja, det er akkurat det som er problemet, funka fint for meg, men jeg tapte noe kullsyre sammenlignet med de flaskene som ikke hadde blitt overført fra flaske til flaske

Tilbake
Topp