Finn Berger
Moderator
Ok. Det blir spennede å se hvor nærme du ender opp i smaksbildet på dette ølet kontra orginalen. Jeg skal sporenstreks "etter Jul, har litt mye øl på lager nå" debutere som ferskgjærbrygger hvis du mener at du er i nærheten av orginalen, hvis jeg får bruke oppskriften din da selvsagt...
Sjølsagt kan du bruke den. Tror dessuten jeg ville stilt litt tynt hvis jeg prøvde å rettsforfølge deg for det.
Har du hørt på episode 14 her: http://spacekraft.no/vestkast/ ? Der snakker de om engelsk øl, og gjær er selvfølgelig en del av temaet. Hyggelig og lærerikt. (Vestkast er kvalitetsradio!) Også er det selvfølgelig episode 9, da, med Espen Lothe og Gahr Smith-Gahrsen som snakker om gjær. En højdare!
Hvor nær jeg er originalen, aner jeg ikke. Har ikke fått tak i den nå. Og jeg vet jo ikke hvordan ølet er, før det er ferdig karbonert - og kanskje lagret litt i tillegg. Men det hører hjemme i det samme terrenget som originalen, i alle fall. Det smaker nå som noe som godt kan bli noe lignende, for å si det sånn. Det største problemet er nok at det ble på 4,9% - men det er jo lett å justere.