Oslo Pils

Hei! Jeg skal brygge Oslo Pils og lurer på et spørsmål angående bryggingen.
Det står på "gjæringstemperatur og -tid" at den skal "Først 13grader. Ølet kjøles ned til så kaldt som mulig (men helst over 0grader) ved SG 1.008. Overføres til ny tank og gjøring kan ev. høstes)
(Side 177 i Ølbrygging fra hånd til munn)

Så jeg lurte på om prosedyren på denne, jeg har ikke våre borti noe lignende enda.

Tusen takk for svar! Jeg har et kjøleskap så kjører på brewpi så temperaturen er ikke noe problem foreløpig. Men hvorfor skal den gjæres på et nytt gjærkar egentlig? Anbefales det å sette på flasker eller kjøre på med et nytt gjærkar? Tenke å få laget meg noen vorspiel pils så man ikke blir så mett av.

Men her skal du altså sette vørteren på gjæring på 13 graderC til du når en FG på 1.008 (eller at den er stabil over 5 dager). For å lage pils er det viktig at du kan kontrollere temperaturen svært nøye. Det holder ikke å 'sette den i den kalde boden'..

Hvis 'den kalde boden' holder som han sier 13 grader, så holder jo det helt fint. Bør ditt, og bør datt. Greit nok, for å lage et perfekt øl, der hver minste detalj spiller sin rolle i det store spillet, så må alt være dønn på prikken. For å lage et godt øl, så er det ikke så nøye som noen skal ha det til, og det finner man fort ut av etter noen brygg under beltet.

For å lage øl, er det lite som er viktig. For å lage god pils er det noen punkter som er viktig, og øverst på den listen kommer gjæringskontroll / temperaturkontroll...

Hvis du ikke har fat, er det ikke nødvendig å stikke om. Det blir noe bunnfall i flaskene, selvsagt – men det er jo uungåelig med flaskekarbonering. Ølet modner i flaskene. Med fat kan man først modne, så flytte ølet en gang eller to med jumperslange uten å eksponere mot oksygen. Da blir det krystallklart. For pils er det ganske digg.

For å lage øl, er det lite som er viktig. For å lage god pils er det noen punkter som er viktig, og øverst på den listen kommer gjæringskontroll / temperaturkontroll...

Poenget mitt er at den kalde boden kan være god nok for å laga ein GOD pils. Det er ikke bestemt på forhånd at 'den kalde boden' fører til dårlig pils. Mange eksperimenter bekrefter dette.

Eksperimentet er i aller høyeste grad temperaturkontrollert. Han kjører en standard gjæring på 10°, og en gjæring på 19°. Temperaturen er kontrollert og stabil i begge forsøkene

Eksperimentet er i aller høyeste grad temperaturkontrollert. Han kjører en standard gjæring på 10°, og en gjæring på 19°. Temperaturen er kontrollert og stabil i begge forsøkene

Hva forandrer det? 'den kalde boden' holdt ca 13 grader ble det fortalt. Om den holder det, så har han jo kontroll på temperatur.

Temperatursvingninger er ikke bra, det er derfor du styrer temperaturen. Det er mindre viktig hvilken temp du gjærer på. Mange som lager hurtiggjæret pils med godt resultat.
Enkelte gjærtyper stopper helt opp dersom temperaturen synker

Temperatursvingninger er ikke bra, det er derfor du styrer temperaturen. Det er mindre viktig hvilken temp du gjærer på. Mange som lager hurtiggjæret pils med godt resultat.
Enkelte gjærtyper stopper helt opp dersom temperaturen synker

Derfor er det viktig å fortelle dét, altså hvorfor, hvilken, hvor, hva. Mange blir skremt og overvurderer konsekvensene av paranoide kommenterer som overdramatiserer. Holder boden 13 grader, så vil han mest sannsynlig kunne lage GOD pils. Det er det som er greia her. Farsken heller. Sett bøtta i gangen med 18-20 grader, så går det i alle fall fint :p

Selv har jeg en lager på gjæring i tenpersturstyrte omgivelser nå . Neste skal gjæres uten, i kjelleren, på rundt 11 grader Pluss-minus 2 grader. Jeg skal si ifra om det gikk ad undas eller ikke ;)

Tilbake
Topp