Oppgis gjærtemp som romtemp eller temp i brygget?

Har satt et brygg nå, hvor jeg bruker STC-1000 for å holde riktig temp.
Brukte Danstar Nottingham, som skal operere på en temp fra 14-21°C.

Har teipet sensoren inntil gjæringsspannet, og isolert med kjøkkenpapir (!) og plastfolie.

Spørsmålet:
Når gjæren er oppgitt til å skal jobbe på 14-21°C, er det da temperaturen i brygget eller i rommet som oppgis?

Bilde av mitt lille oppsett:

Vedlegg

• IMG_20121116_193423.jpg
    IMG_20121116_193423.jpg
    63,3 KB · Sett: 390
Ruben D skrev:
Har satt et brygg nå, hvor jeg bruker STC-1000 for å holde riktig temp.
Brukte Danstar Nottingham, som skal operere på en temp fra 14-21°C.

Har teipet sensoren inntil gjæringsspannet, og isolert med kjøkkenpapir (!) og plastfolie.

Spørsmålet:
Når gjæren er oppgitt til å skal jobbe på 14-21°C, er det da temperaturen i brygget eller i rommet som oppgis?

Bilde av mitt lille oppsett:

I brygget

Ok  :) Google hjalp meg, men atter en gang først etter jeg hadde lagd tråden.

Tilleggsspørsmål; Finnes det noe brukbar kuldekilde/kjølemedie, bortsett fra å gjære i kjøleskap?

Du har vel egentlig bare to alternativer. Frossen vann (eller andre kjøleelementer) og peltierelement. Det siste krever mye jobb rundt, for å spre kjøleeffekten og fjerne overskuddsvarme.

Jeg bruker fuktig håndkle. Setter dunken under et vindu som er svakt åpent. Ikke så bra for strømregninga, men fint for rett temp de 2-3 første dagene av gjæringa.

Storli1 skrev:
Jeg bruker fuktig håndkle. Setter dunken under et vindu som er svakt åpent. Ikke så bra for strømregninga, men fint for rett temp de 2-3 første dagene av gjæringa.
det er de første dagene under stormgjæring/gjærdeling at det er mest kritisk også :)
Hva bruker du stc-1000 til? kun overvåking?
en vifte og fuktige håndklær fungerer fint det.... US-05 er også rimelig tillgivende på temperatur.
(den gir etter min erfaring faktisk bedre øl på 16-18 grader enn på 14-16)

magne1972 skrev:
Storli1 skrev:
det er de første dagene under stormgjæring/gjærdeling at det er mest kritisk også :)
Hva bruker du stc-1000 til? kun overvåking?
en vifte og fuktige håndklær fungerer fint det.... US-05 er også rimelig tillgivende på temperatur.
(den gir etter min erfaring faktisk bedre øl på 16-18 grader enn på 14-16)

Bruker STC-1000 til å styre temperatur, vha en varmeovn som står vedsiden av (alt står på et lite rom).
Har satt den til at temperaturen skal være 15°C, og tenker å øke temperaturen gradvis ila de neste 2 ukene, og å ende på 21grader.

Dette er mitt første seriøse forsøk på temperaturkontrollering under gjæring. Hva tror dere om å starte på 15°C med danstar Nottingham da, og å øke som nevnt?

Vedlegg

• Tempstyrt gjæring.jpg
    Tempstyrt gjæring.jpg
    68,4 KB · Sett: 269
Starte på 15 og etter stormgjæring, eller rettere sagt hovedgjæring er over. Og da avslutte rundt 21 vil gi deg et godt utgjæret øl med mininmalt av diactyl/gjærsmak.
Er du ute etter et maltpreget øl er nok det en god løsning :)

magne1972 skrev:
Starte på 15 og etter stormgjæring, eller rettere sagt hovedgjæring er over. Og da avslutte rundt 21 vil gi deg et godt utgjæret øl med mininmalt av diactyl/gjærsmak.
Er du ute etter et maltpreget øl er nok det en god løsning :)

Er en IPA jeg har satt, så er vel ikke riktig det jeg er ute etter  :roedme:
Bør jeg styre tempen annerledes ift den da?

Nei, å skru opp temperaturen mot slutten bidrar til bedre utgjæring. Jeg tror det er riktig uansett om du vil ha maltpreget eller tørt øl, om du ikke vil ha en liten smøraktig effekt av diacetyl eller noe (for det kan jo gi en ønsket karakter, i enkelte tilfeller).

Kjetil S skrev:
Nei, å skru opp temperaturen mot slutten bidrar til bedre utgjæring. Jeg tror det er riktig uansett om du vil ha maltpreget eller tørt øl, om du ikke vil ha en liten smøraktig effekt av diacetyl eller noe (for det kan jo gi en ønsket karakter, i enkelte tilfeller).

Men vil det sørge for dårligere utgjæring å starte på for lav temp, eller vil bare gjæringen ikke starte før den når riktig arbeidstemp? (altså "skader" det å starte på for lav temp, så lenge man øker til riktig temp etterhvert? )

Ruben D skrev:
Kjetil S skrev:

Men vil det sørge for dårligere utgjæring å starte på for lav temp, eller vil bare gjæringen ikke starte før den når riktig arbeidstemp? (altså "skader" det å starte på for lav temp, så lenge man øker til riktig temp etterhvert? )
Du starter ikke på for lav temperatur på 15 grader med us-05.
Hvis den økes gradvis som du sier, vil det gi god utgjæring, og høyere alkoholnivå, med IPA vil uansett humlepreget overdøve det meste selv om gjæren ikke er riktig i utgangspunktet... Ipa er mest avhengig av humletype, og jeg personlig liker ikke typen, men med citra som rune på forumet serverte meg var den god.. :)
Uansett... Gjæren liker nok behandlingen din, og øllet blir nok meget bra.
Maltpreget ipa, humlesterk ipa, alkoholsterk ipa.... Humlen er avgjørende.....

magne1972 skrev:
Du starter ikke på for lav temperatur på 15 grader med us-05.
Hvis den økes gradvis som du sier, vil det gi god utgjæring, og høyere alkoholnivå, med IPA vil uansett humlepreget overdøve det meste selv om gjæren ikke er riktig i utgangspunktet... IPA er mest avhengig av humletype, og jeg personlig liker ikke typen, men med citra som rune på forumet serverte meg var den god.. :)
Uansett... Gjæren liker nok behandlingen din, og øllet blir nok meget bra.
Maltpreget IPA, humlesterk IPA, alkoholsterk IPA.... Humlen er avgjørende.....

Nå er det som nevnt ikke US-05 jeg bruker på dette brygget, men Danstar Nottingham.

Skjønner hva du mener. Interessant med gjær, har forstått det sånn at den, og behandlingen av den, kan utgjøre forskjellen mellom himmel og helvete :)

Beklager  :roedme:
Min feil. Nottingham er et godt val til ipa i tørrgjær. Den vil gi et lite preg på øllet som passer bra.
Den er også meget flokkulerende, så uklarheten er nok humlepreget ;)
Notingham er ikke like tillgivende som us-05, men tåler høyere temperatur, så jeg regner det som et godt valg...

Jeg har målt temp i og utenpå en 23 liters BB, med 18 grader i rommet og 11,5 Nottingham stiger temp til 23 grader i brygg og utenpå med varmen avslåt, altså ingen forskjell i og utenpå under isolert føler.

I en lager med 25 gram brewferm i samme BB og 10 grader i rom stiger temp 1,35 grader.

Det er 15-18 liter i alle gjæringstanker.

Tilbake
Topp