Hei, jeg trengt hjelp til å bedre effekten på bryggingen. Nå har vi brygget vårt andre brygg, en rask sammenligning:
Første brygg:
IPA, 7.5 kg malt, 20l, OG 1.44 (skulle være 1.66)
Andre brygg:
IPA, 6.4 kg malt, 20l, OG 1.50 (skulle være 1.59)
Altså har vi bedre resultatet, men er fremdeles ikke i mål.
En intro til ølbryggern som består av:
1) 78l kjele m/ 5kW kokeplater
2) Mash Pipe av gjærinsbøtte
3) PID styrt varmekilde 2kW m/ pumpe
4) Platekjøler, 24 plater
Første bildet viser den PID styrte varmekilden med pumpe. Temperatursensorer måler overraskende nøyaktig og elementet klarer å øke temperaturen på det passerende vannet med 10 grader på omtrent 45 sekunder.
Andre bildet viser oppsettet ved oppvarming av vann helt i starten, her kan jeg kjøre totalt 7kW fordelt på 3 kurser. Vannet passerer først pumpen, så varmeelementet.
Tredje, fjerde og femte bildet viser Mash Pipe laget av en gjæringsbøtte, opphenget til Mash Pipe i kjelen og manifolden som fordeler vannet fra toppen av gjæringsdunken
Første brygg:
IPA, 7.5 kg malt, 20l, OG 1.44 (skulle være 1.66)
Andre brygg:
IPA, 6.4 kg malt, 20l, OG 1.50 (skulle være 1.59)
Altså har vi bedre resultatet, men er fremdeles ikke i mål.
En intro til ølbryggern som består av:
1) 78l kjele m/ 5kW kokeplater
2) Mash Pipe av gjærinsbøtte
3) PID styrt varmekilde 2kW m/ pumpe
4) Platekjøler, 24 plater
Første bildet viser den PID styrte varmekilden med pumpe. Temperatursensorer måler overraskende nøyaktig og elementet klarer å øke temperaturen på det passerende vannet med 10 grader på omtrent 45 sekunder.
Andre bildet viser oppsettet ved oppvarming av vann helt i starten, her kan jeg kjøre totalt 7kW fordelt på 3 kurser. Vannet passerer først pumpen, så varmeelementet.
Tredje, fjerde og femte bildet viser Mash Pipe laget av en gjæringsbøtte, opphenget til Mash Pipe i kjelen og manifolden som fordeler vannet fra toppen av gjæringsdunken