Oppdatert bryggutstyr, andre brygg.

Hei, jeg trengt hjelp til å bedre effekten på bryggingen. Nå har vi brygget vårt andre brygg, en rask sammenligning:

Første brygg:
IPA, 7.5 kg malt, 20l, OG 1.44 (skulle være 1.66)

Andre brygg:
IPA, 6.4 kg malt, 20l, OG 1.50 (skulle være 1.59)

Altså har vi bedre resultatet, men er fremdeles ikke i mål.


En intro til ølbryggern som består av:

1) 78l kjele m/ 5kW kokeplater
2) Mash Pipe av gjærinsbøtte
3) PID styrt varmekilde 2kW m/ pumpe
4) Platekjøler, 24 plater

Første bildet viser den PID styrte varmekilden med pumpe. Temperatursensorer måler overraskende nøyaktig og elementet klarer å øke temperaturen på det passerende vannet med 10 grader på omtrent 45 sekunder.

Andre bildet viser oppsettet ved oppvarming av vann helt i starten, her kan jeg kjøre totalt 7kW fordelt på 3 kurser. Vannet passerer først pumpen, så varmeelementet.

Tredje, fjerde og femte bildet viser Mash Pipe laget av en gjæringsbøtte, opphenget til Mash Pipe i kjelen og manifolden som fordeler vannet fra toppen av gjæringsdunken
 

Vedlegg

  • DSC08669.JPG
    DSC08669.JPG
    1,9 MB · Sett: 1.202
  • DSC08678.JPG
    DSC08678.JPG
    1,5 MB · Sett: 1.204
  • DSC08671.JPG
    DSC08671.JPG
    1,4 MB · Sett: 1.199
Sjette bildet viser oppsettet ved mesking. Vørteren blir sirkulert kontinuerlig, hvert 4 min har "alt" vannet passert igjennom mash pipe.
 

Vedlegg

  • DSC08675.JPG
    DSC08675.JPG
    1,8 MB · Sett: 1.152
Syvende bildet viser en PID styrt varmeelement på 2kW som jeg bruker til å oppvarming opp skyllevannet.

Det åttende bildet viser oppsettet ved skylling. Ved sist brygg brukte jeg en ekstra gjæringsbøtte for skyllevannet og plasserte elementet oppi. Temperaturen trenger egentlig ikke være helt nøyaktig da vannet vil passere det andre varmeelementet som vil gi det riktig temperatur før det når malten. 
 

Vedlegg

  • DSC08668.JPG
    DSC08668.JPG
    1,6 MB · Sett: 1.093
  • DSC08676.JPG
    DSC08676.JPG
    1,7 MB · Sett: 1.079
Niende og tiende bildet viser oppsettet under sist mesking, det ble litt rot underveis da vi blandt annet åpnet feil kuleventil. Til avsug brukes ventilasjonen til kaffebrenneren min.
 

Vedlegg

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    50,9 KB · Sett: 1.050
  • unnamed (1).jpg
    unnamed (1).jpg
    82,2 KB · Sett: 1.066
Bildet nr elleve viser oppsettet under whirepool og desinfisering av platekjøler. Kjører siste 5-10 min av kokingen med pumpen på for å ha sirkulasjon igjennom platekjøleren. Når avkjølingen skal start åpner jeg vannkraven fra kjøkkenet og vørteren avkjøles til 20 grader på omtrent 10 minutter. PIDen er  satt til 10 grader under avkjøling så den ikke skal slå seg på, men likevel vise temperaturen på vørteren.  Siden den viser temperaturen på vørteren hentet fra kjelen før det kommer til platekjøleren gir det en korrekt avlesing av temperaturen.
 

Vedlegg

  • DSC08681.JPG
    DSC08681.JPG
    1,4 MB · Sett: 1.080
Tolvte bildet viser oppsettet ved overføring av vørter til gjæringsbøtten, vi lar vørteren falle fra toppen av gjæringsdunken ved fylling.
Vi må sette inn noen hurtigkoblinger her og der for å gjøre ting enklere.

Bilde nr tretten viser innsiden av kjelen. I bunnen ligger det et kobberør med 1 mm kutt på undersiden. Den er koblet til med en silikonslange for enkel fjerning ved rengjøring. Utformingen gjør at ved å tippe kjelen noen grader på slutten blir det tilnærmet ingenting vørter igjen i kjelen.
 

Vedlegg

  • DSC08682.JPG
    DSC08682.JPG
    1,6 MB · Sett: 1.074
  • DSC08666.JPG
    DSC08666.JPG
    1,5 MB · Sett: 1.060
Det fjortende bildet viser ølbryggeren når den er pakket ned, tok litt mer plass en hva jeg hadde tenkt, men er fremdeles ikke så gale.
 

Vedlegg

  • DSC08685.JPG
    DSC08685.JPG
    1,4 MB · Sett: 1.049
Jeg hadde problemer med at kokeplatene har en velkjent termostat som er alt for følsom, løsningen ble og koble seg forbi de og montere 2 vifter under hver kokeplate for ventilasjon.

Opplevde også at SSR'en til det varmekilden m/ pumpe ble for varm og kortsluttet. Her ble løsningen er meget effektiv CPU kjøler jeg fant liggende på loftet.
 

Vedlegg

  • DSC08657.JPG
    DSC08657.JPG
    952,9 KB · Sett: 1.037
  • DSC08662.JPG
    DSC08662.JPG
    904,6 KB · Sett: 1.007
  • DSC08661.JPG
    DSC08661.JPG
    808,5 KB · Sett: 1.007
  • DSC08684.JPG
    DSC08684.JPG
    857,3 KB · Sett: 1.003
Nå skal jeg endelig komme til poenget for de som har orket å kommet seg helt ned hit.

Jeg lurer rett og slett på hva jeg skal gjøre for å forbedre ytelsen til systemet, klarte ikke å nå målet på OG 1.59, er vel 1.059 men det får nå så være.

Hva vi gjorde:

Vi startet meskingen på 64C, 19l vann og 6.4 kg malt.

Vi tror at kornet var grovere malt denne gangen, så det gikk for raskt igjennom, klarte ikke å holde et lag med vann over malten som sist.

Etter 90 min startet vi å øke temperaturen til 78 C, men her fikk vi litt problemer så det tok lengre tid en planlagt.

Når temperaturen viste 77 C i Mash Tube (gjæringsbøtta) lot vi det sirkulere i 5 min.  

Etter 5 min slo vi av pumpen og lot vørteren renne av seg før vi startet skyllingen, OG ble nå målt til 1.065 før skyllevannet

Skyllevannet var 78C og 14l, men det gikk igjennom gjæringsbøtte på bare 5-10 min. OG ble nå målt til 1.040 før kok

Totalt tilsatt vann var 33l, 6.4 kg malt og etter kok hadde vi igjen 20l med en OG på 1.050.


Er det noen som har innspill til hva vi kan endre for å øke utbyttet?

På forhånd takk.
 
Det er vanleg i slike kjele-i-kjele-bryggeri at maltkjelen/bøtta/røyret står så langt nedi kokekjelen at maltet "flyt" i meskevatnet. Får å få til det utan å måtte bruke veldig mykje meskevatn bør ringrommet (avstanden mellom kjelevegg og maltkjeleveggen) vere så liten som mogeleg. Samt at maltkjelen må senkast godt ned mot botnen. Utan det vil vekta av malten kansje gjere at maltpluggen blir veldig kompakt. Det vil hjelpe å røre godt, og malten skal ikkje vere blitt alt for fast når du prøver å røre i den.

Ein annan ting kan vere målefeil, enten på hydrometer eller volum, eller begge deler. Det er innlysande for mange men ikkje alle, meskeutbyttet finn du ved å bruke preboil Sg og preboil volum, eller Og og postboil volum.
Ved å bruke data fra etter kok pass på å få med alt volum, også det som ligg igjen i kjelen til slutt, minus volumet som humla opptek, men inkludert volumet som humla har sugd til seg. Det lettaste er å bruke preboil-data syns eg.
 
Enig med protto det er for stor avstand mellom ytterkjelen og innerkjelen. Jeg har 0,5 cm avstand og ca 4 cm over bunnen på kjelen.
Tapper dere av vørteren etter utmesk, tilsetter alt vannet og sirkulerer med pumpen så hever maltbøtten, så den får renne av seg øker der nok utbyttet en del. Lykke til
 
Okei, så til dere er det vørter på utsiden av meskerøret også? Altså vil det stå vørter like høyt på innsiden av meskerøret som på utsiden, uavhengig av om dere resirkulere vørteren.

Vet dere noe mer om hvorfor akkurat det er en bra ting?
 
Ja det står vørter på utsida av maltkjelen. Det vil vere ein viss nivåforskjell mellom veskenivåa, åg det skapar eit større hydrostatisk trykk i meskekjelen som igjen får vørteren til å flyte ut i botnen. Pumpar du for fort synk nivået i ringrommet, samtidig som nivået over maltsenga vil stige. Dette kan (vil) gjere at du får veldig kompakt mesk.

Puenget er at du må kunne regulere avsiningshastigheiten på eit vis så du ikkje får stuck mash.
 
Takk for tips, da har jeg tenkt ut en løsning som jeg skal teste neste gang.

Ved å plassere gjæringsdunk/meskerøret oppi en annen gjæringsdunk kan jeg holde like høy gjennomstrømning, men øke vannmengden i meskerøret.

Den gjæringsdunk må ha to sett med hull, første er noen små hull helt nederst for å tømme meskekaret sakte, og noen større hull lengre opp hvor mesteparten av vørteren vil komme ut.
 
Sversimo skrev:
Takk for tips, da har jeg tenkt ut en løsning som jeg skal teste neste gang.

Ved å plassere gjæringsdunk/meskerøret oppi en annen gjæringsdunk kan jeg holde like høy gjennomstrømning, men øke vannmengden i meskerøret.

Den gjæringsdunk må ha to sett med hull, første er noen små hull helt nederst for å tømme meskekaret sakte, og noen større hull lengre opp hvor mesteparten av vørteren vil komme ut.

Hvorfor ikke bare lage et separat meskekar med de to gjæringskarene? (Bøtte i bøtte)
Da får du minimalt med tomrom utenfor meskerøret og du har et fullt tre-kjele system.
 
Tror heller ikke høy gjennomstrømning er noe å strebe etter. Det vil komprimere maltsenga. Poenget med sirkulering er vel å få jevn temperatur i hele mesken, og for å kunne heve temperaturen uten å tilsette mer vann eller måtte røre så mye.
Jeg har ikke fått noe markant høyere utbytte etter at jeg installerte sirkuleringspumpe, har ligget på rundt 75% hele tiden, og tilpasser oppskriftene etter dette.
Det som er viktigst for utbyttet er effektiv skylling. Med separat meskekar uten for mye dead space, får du skylt med mer rent vann, og malten blir mer effektivt vasket. Da fyller du bare på med skyllevann på toppen mens du pumper vørteren sakte over i kokekaret. Det skal være et par cm med vann over maltsenga, frem til alt skyllevannet er brukt opp.
Skyllingen bør helst ta opp i mot en times tid, og du vil se at mot slutten kommer det nesten helt klart vann gjennom. Da har du fått med deg alt sukkeret. For høy hastighet gjør at vannet vil kunne strømme i kanaler gjennom maltsenga. Du ønsker å fordele det helt jevnt utover slik at det kommer til over alt.
 
Fantastisk å se slikt detaljert oppsett  :yes:

Lurer på pumpa og varme elementet.
Hvordan har du byggd opp varmeelementet?
Hvor mye pumper pumpa - leter etter en på ebay men er usikker på om de pumper for raskt eller for sakte
 
Ønsker å ha en grei gjennomstrømning av vørteren fordi det vil ligge opp mot 10 liter i bunnen av kjelen som ikke er i direkte kontakt med malten. Ønsker dermed å sirkulerer vørteren så mye som mulig for å øke kontakten med malten. Jeg liker tanken med å ha alt i en kjele, og ønsker ikke på dette tidspunktet og utvide til flere kjeler. Bor i kollektiv så kan ikke stjele all plassen.

Jeg syntes at 1 time hørtes fryktelig lenge ut for skylling, men har forstått at dette er ganske vanlig. Jeg skal prøve å sikte inn på en halvtimes tid.

Pumpen er kjøpt på en nettbutikk i Norge, husker ikke helt navnet, beer brew pump v2 kanskje. Var ikke kjempebillig, men kjøpte den fordi den nesten ikke lager en lyd. Klarer 5 L/m.

Varme elementet er to Gaggia espresso boilers festet sammen og tilpasset med koblinger og temperatursensor.
 
Tilbake
Topp