Ølfaglig KRISEHJELP etterspørres!

Tomas

Hei alle der ute! Jeg flasket mitt hveteøl (OG 1064 og FG 1014) før jeg dro på ferie, og satset på en virkelig boblete en med 200g sukker på 25 liter. Måtte prøveåpne en flaske i går, etter 6 dager, og det boblet og bruste over. Kom da på at jeg bare hadde 19,5 liter ferdig øl som jeg karbonerte med ovennevnte mengde sukker :eek:

Hva er det lureste jeg kan gjøre nå? Alle tips mottas med stooor takknemlighet :'( Noen sjans for at flaskene eksploderer?

Tomas

200 g på 19,5 l øl blir litt over 10 g/l. Det er nokså mye og vil sikkert gi mye kullsyre i likhet med Orval, weizen eller Duvel. Jeg ville nok helst satset på å kjøle ned flaskene så godt du kan før du åpner dem, slik at du vil få mindre skum som forlater flasken for tidlig.

Jeg tror ikke at du vil få glassgranater med denne mengde sukker, med mindre FG 1014 var for tidlig for flasking, noe jeg tviler på. Vanlige glassflasker (0,33 l) kan etter det jeg vet tåle en trykk på opptil 6 bar, og det skal mye primingsukker til for å oppnå et såpass høyt trykk.

Tusen takk for superraskt svar Eduard. Har en anelse om at du er innom forumet innimellom  :biersmile: Da puster jeg lettet ut for denne gang, og lar de stå noen dager til før jeg kjøler de ned det jeg er kar om. Så skal ølet nytes :godtoel:

Ser forresten at vi straffes med en ny ølgigant :cheeky:. Godt en kan brygge selv ;D

Tilbake
Topp