ølbrygging type geordia lager

hei jeg skal i dag brygge et ekstrakt øl en type jeg kjøpte på europris. jeg kjøpte med 2 kg med beerkit enhancer hvordan kan jeg få dette best mulig og hvor lenge burde jeg la gjæring gå før jeg tapper det. og hvor mange grader skal jeg la det stå å gjær i. noen som kan hjelpe meg litt

Har aldri brygga slike sett. Men vil anbefale å bytte ut gjæren som er med til fx SAFALE US-05
Sett det til gjæring slik at temperaturen i vesken ikkje vert over 20 grader. Og la den stå i 14 dager før før du  flasker

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Men dersom dette skal være en lager, slik overskriften indikerer, bør du vel gå for en lagergjær og gjære på 8-10 grader dersom du har mulighet til det. Det tar gjerne 3-4 uker å gjære en lager ferdig.

Obs. Såg ikkje det var lager.
Desse setta er vel berre navnet som er lager.

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Jeg lagen en slik etter anbefalinger her på norbrygg med å koke vørteren. (Ikke slik som oppskriften sier. Tilsett kokt vann, rør ut ekstrakten, tilsett kaldt vann osv) og jeg brukte spraymalt fra europris. Gjæringen gikk relativt greit på ca 22 grader. Så ble det flasket og tilsatt en sukkerbit pr flaske. og etter 2 uker i romtemp var det nesten ikke kullsyre, smakte rart. Etter 6 uker var det blitt mye klarer og kullsyre som forventet. Og smaken var ok. Nå etter 8 måneder er ølet riktig så bra. Vet ikke om resultatet hadde blitt det samme med å følge oppskriften og bruke sukker i stedet for spraymalt. "Lager" er nok bare en del av navnet ja.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tilbake
Topp