Øl til en 50 ård dag

Hei, har en kompis som blir 50 i slutten av Mai, han skal feire dagen sin og jeg tenkte å stille med 3 stk 19 liters cf med øl, har dere en lettdrikkelig ale oppskrift som har vært brukt med suksess tidligere.

Det kommer en ca 50 stk som skal serveres og kommer fra alle landsdeler, men særlig fra Trondheim..

Her er oppskriften gir omlag 20 liter. Juster etter OG.

Gyldenlöwe Imperial Wit

Grist
4kg Pilsnermalt
2,65kg Hvetemalt

Mesking
Mesk på 64 grader i 60 min med 18 liter
Øk til Mash out 77 grader
Sparget med 16 liter vann på 76 grader

Humleskjema
33g Tettnag  @ 60m
33g Saaz @ 60m
11g Saaz @ 1 min
3g Chinook @ 1 min (bare fordi jeg MÅTTE ha med noe amerikansk)

Diverse tilsetninger
1/2 teskje Protafloc @ 10 min
1/2 teskje gjærnæring @ 10 min
Zesten av 4 økologiske appelsiner @ 1 min
Zesten av 1 økologisk grapefrukt @ 1 min
15g grovknust Indisk korianderfrø @ 1 min

Gjær
WLP400

Kok i 90 min

OG: 1.059
FG: Ja den skal ha det

Kan fint tilsette rips eller bringebær om man ønsker dette i sekundærgjæringen for mer fruktsmak.

EDIT: Har også en oppskrift på en Pale Ale som er ganske så lettdrikkelig for gjorde stor suksess blant blandet klientell på fest (skal dog legges til at dette var etter en lengre tur på Cardinal for en del av de fremmøtte)

Skal du ha noe lettdrikkelig så prøv deg på kölsch..

90% pilsnermalt
5% vienna
5%hvetemalt

OG 1050
FG alt under 1010 er ok.

50 g Halletauer mittelfruh 60 min
15 g Halletauer mittelfruh 15 min

1/2 tablett protafloc
1/2 ta gjærnæring 15 min

Mesking på 64 grader i 60 min, mash out på 78'

Wyeast sin kölsch gjær

Gjæring begynner du på 15 grader i vørtere, og ikke slipp den over 16 grader, DA har du frisk sommerpils..

For litt ekstra futt, tilsett 50 g hbc369 i fatet ..

Sikkert et utrolig dum spørsmål, Bernt, men er det til 20 liter denne oppskriften er beregnet?  :roedme:

Ser at humleskjemaet i så fall gir en IBU på ca 32. Rimer det med en Kölsch?

POSO skrev:
Sikkert et utrolig dum spørsmål, Bernt, men er det til 20 liter denne oppskriften er beregnet?  :roedme:

Ser at humleskjemaet i så fall gir en IBU på ca 32. Rimer det med en Kölsch?

Det spørs hvor mye alfasyre det er i humlen som brukes, i den aktuelle oppskriften jeg kom med var den 4,3% , og på 22,5 liter gir det en IBU på ca 27.
Husk også at dette er et øl som helst skal ha litt lagring før det konsumeres og da forsvinner litt av bitterheten.

Tor Gilje skrev:
Hei, har en kompis som blir 50 i slutten av Mai, han skal feire dagen sin og jeg tenkte å stille med 3 stk 19 liters cf med øl, har dere en lettdrikkelig ale oppskrift som har vært brukt med suksess tidligere.

Hva med en Lucky Jack klone?
Ser at flere mener de har fått godt øl av oppskriften som er lagt ut her på forumet.
Selv vet jeg hva jeg fikk til om en drøy uke.

Tilbake
Topp