God dag. Jeg har nettopp brygget 28 liter øl av finsk type (Sahti). Dette er brygget med stegmesk, en gradvis økning i temperatur fra 50 til 70 grader celsius. Av malt er brukt omtrent ti kilo, pale ale- og münchnermalt som basis, med noe rugmalt og krystallmalt for smak og fylde. Meskingen pågikk over tre-fire timer, med hovedrest på 50-55 grader og ved 60-65 grader. Briskelåg ble brukt som skyllevann. Noe humle ble tilsatt i mesken for aroma, og noe ble også lagt i gjæringskaret (for holdbarhet). Vørteren ble ikke kokt, noe som tilsier at enzymene fortsatt vil være i aktivitet. Gjærkultur var gjenbrukt gjær fra tidligere øl, opprinnelig avengelsk avstamning.
Jeg har lest at Sahti, som brygget ovenfor, vil ha nokså dårlig holdbarhet (omtrent en måned), og bør drikkes rett fra gjæringskaret. Hvorfor vil den ikke holde seg lengre? Den skal være ganske kraftig (over syv alkoholprosent), og humlen skulle tilføre i alle fall en anelse konserveringsevne.
Jeg har lest at Sahti, som brygget ovenfor, vil ha nokså dårlig holdbarhet (omtrent en måned), og bør drikkes rett fra gjæringskaret. Hvorfor vil den ikke holde seg lengre? Den skal være ganske kraftig (over syv alkoholprosent), og humlen skulle tilføre i alle fall en anelse konserveringsevne.