Hvis vi snakker veeeeldig generelt, kan man da si at en utmesk (10 - 45 min, på 71-72°) kanskje vil føre til en OG stigning på, la oss si kanskje 4 punkter, mens FG stiger kanskje med 3 punkter...? Siden a-amylasen også tilfører maltose og ikke bare ugjærbare sukker?
Hvis vi snakker veeeeldig generelt, kan man da si at en utmesk (10 - 45 min, på 71-72°) kanskje vil føre til en OG stigning på, la oss si kanskje 4 punkter, mens FG stiger kanskje med 3 punkter...? Siden a-amylasen også tilfører maltose og ikke bare ugjærbare sukker?
Ja. Ca.
Edit. Men sannsynlig at FG stiger med nærmere ett poeng enn tre.
Det jeg vet iallefall er at jeg får 3-4 poeng ekstra hvis jeg går fra et sted på sekstitallet og så opp til utmesk på 77. De poengene kommer på søttitallet. Hvis jeg ikke hadde merket ut ville jeg ikke fått de poengene. Dette gjelder øl som har OG på 1.050 omtrent. Større øl får selvsagt flere poeng ekstra.
Altså, mesking på kun 71-72ish må vel tilføre noe gjærbart sukker? Det er vel ikke sånn at en slik vørter er helt ugjærbar? Mener jeg leste et sted på interweb'en at a-amylasen primært gav dextriner, men også litt gjærbar sukker....
Men, men.... Er jo ikke sååå viktig det spørsmålet her da
Om man mesker (lavt) på 60 tallet, vil det jo være en del amylopektin (som b-amylasen ikke kan "spise"), igjen til a-amylasen. Denne gir vel mest dextriner, så litt maltotriose og maltose. Alle disse gir bidrag til SG, mens det kun er dextrinene som gir økningen i FG (enkelt fortalt, uten større hensyn til utgjæringsprosenten)...
Neste gang skal jeg måle SG ved slutt mesking på 60-tallet, samt etter steget på 71-72, sant ved utmesk
Ingenting å tilgi, jeg lærer masse hver gang du skriver innlegg jegTilgi meg at jeg drar en liten stivelse vs enzymer-abc her først. Du kan sikkert dette - men det er ikke sikkert alle kan det. Og så kan du eventuelt også få arrestert meg i eventuelle misforståelser.
Stivelsen i byggmalten består av i underkant av 25% amylose, som består av glukosemolekyler som er kjedet sammen i enkle rekker uten forgreininger, og i overkant av 75% amylopektin, som er sammenkjedete glukosemolekyler med forgreininger. Beta-amylasen jobber bare i den ene enden av disse greinene/kjedene, og kutter av par av glukosemolekyler, som da utgjør maltosemolekyler. Men den må gi opp når den kommer i en viss avstand til en "grenkløft". Den kan altså dele opp all amylosen, som ikke har forgreininger, men ikke alt amylopektinet, og den er dessuten avhengig av arbeidet til alfa-amylasen. Alfa-amylasen kan kutte greinene hvor som helst, men resultatet blir for det meste større biter, dextriner, som er ikke-gjærbare sukkerarter. Når alfa-amylasen har kuttet opp stivelsesgreinene i mindre biter, får beta-amylasen flere ender å jobbe med, og reduserer fort dextrinene til maltose.
Alfa-amylasen kommer også nærmere greinkløftene enn beta-amylasen kan, men den kan ikke kutte opp sjølve knutepunktene, som er "limit-dextriner", altså ugjærbart sukker. (Det kan derimot et enzym som heter limit-dextrinase, som er aktivt opp til 65 grader. Mesker du lenge nok under 65 grader, vil du få lite dekstriner igjen - og resultatet blir høy utgjæring, og altså et tørt øl med "tynn" munnfølelse. Men som regel mesker vi ikke så lenge, eller ved så lav temperatur som dette enzymet foretrekker, dvs. rundt 60 grader.)
Jeg klarer ikke å finne noe om at det skal være igjen en rest av amylopektin, så det interesserer meg. Ut fra det jeg har funner, er det ingen grunn til at det skal være igjen gelatinisert stivelse, altså stivelse som er blitt gjort tilgjengelig for enzymene, om vi mesker effektivt under 65 grader. (Vi bør egentlig legge inn et lite steg på 65 før vi går videre oppover, for å sikre at alt av de store stivelsesmolekylene er blitt oppløst og konvertert til sukker.)
Det som er igjen, er mindre stivelseskorn, som er av et slag som ikke blir gelatinisert før ved høyere temperaturer. De utgjør ca. 10 % av stivelsen i malten. Og siden beta-amylasen blir denaturert svært raskt ved de temperaturene - vi må over 70 grader - er det bare alfa-amylasen som kan få jobbet med dem. Og dermed blir resultatet av konverteringen av disse 10 prosentene stort sett dekstriner - i teorien, i alle fall. Jeg veit heller ikke om det er mulig å få gelatinisert alt.
Er det du har funnet, at denne "10%-reserven" består av amylopektiner? Jeg er uansett veldig interessert i kilden din.
Ingenting å tilgi, jeg lærer masse hver gang du skriver innlegg jeg
Jeg lurer på om det var på BYO jeg leste om det, men har ikke tilgang lenger. Men samtidig har jeg "vært overalt" på web'en, så det kan være andre steder også...Når det gjelder a-amylasen vil vel denne være aktiv også på lave temperaturer, men jobbe myyyyye senere. Er det slik at limit-dekstrinasen kan klippe knutepunktene også uten at a-amylasen har gjort sin jobb først?
Jeg kan ikke huske spesielt det med de 10% du refererer til, men det kan jo passe sånn tålig mht OG økning?
Got it Men, kan l-d gjøre jobben uten at a-a har "gnafset" på amylopektinet først?Optimum temp for Limit dextrinase i vørter er såvidt jeg vet rett under klassisk Beta-amylase. altså 60-62-ish grader ca i normal meske pH. Se for deg at denne er A-amylase i et omvendt univers. Begge er "debranching" enzymer. Men jobber fra hver sin ende av temperaturskalaen.
Got it Men, kan l-d gjøre jobben uten at a-a har "gnafset" på amylopektinet først?
Ja, jo, du har rett i detlimit dextrinase gjør jo jobben sin lenge før alpha-amylase. Se på temp-skalaen. Limit - beta- alpha.
Ja, jo, du har rett i det
Ingenting å tilgi, jeg lærer masse hver gang du skriver innlegg jeg
Jeg lurer på om det var på BYO jeg leste om det, men har ikke tilgang lenger. Men samtidig har jeg "vært overalt" på web'en, så det kan være andre steder også...Når det gjelder a-amylasen vil vel denne være aktiv også på lave temperaturer, men jobbe myyyyye senere. Er det slik at limit-dekstrinasen kan klippe knutepunktene også uten at a-amylasen har gjort sin jobb først?
Jeg kan ikke huske spesielt det med de 10% du refererer til, men det kan jo passe sånn tålig mht OG økning?