nytt øl til påske

Nå er juleølet klart - og det ble slettes ikke verst!!  og det er ikke lenge til påske og da må vel påskeølet være klart.  Det finnes jo et utall av oppskrifter og det er nesten ikke mulig å vite hvor en skal begynne.  Men er det noen som har forslag til en mørk lager med litt kraftig smak som jeg greier å få ferdig til påsken.  Jeg har ikke så mye erfaring så det bør ikke være for komplisert.

Jeg har brygget maibock til påske. Dette ser jeg for meg å brygge til hver påske framover. Det er gyllent, noe kraftig på maltpreg og med ca 7% abv. Perfekt påskeøl i mine øyne. Ellers er dunkelbock også godt til påske :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

KJenner jeg Gahr rett så gjør han nok det, men i tilfelle han har tatt juleferie så har jeg et forslag:

1/3 vienna, 1/3 munchen, 1/3 pilsmalt som basis.  Litt amber el aromamalt (5%). Litt mørk caramellmalt (5%). Nok malt til en OG på 1055.   Humles forsiktig med europeisk humle (hallertauer, saaz, styrian e.l.) til ca 25 IBU - kun bitterhumle, eller iallefall bare litt smakshumle. Meskes rel varmt - 67-68 grader, og gjæres på 11 grader med 833 Bock el. tilsvarende.

Om du trenger mer nøyaktige mengder, ligger det en glimrende kalkulator her: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi  Søk på Påskeøl til Knøst, og du finner du mitt forslag. Det skulle gi deg en mørk og fyldig lager, uten røstet eller brenttoner.

Takker for gode tips - jeg tror jeg prøver meg på oppskriften til Trygve.  den ser bra ut og kan vel ikke være så lnagt unna juleøl.  Jeg antar at gjæren er flytende - det har jeg aldri brukt tidligere, men det går vel det også.  Hvor finner jeg gode beskrivelser på mengder og hvordan jeg lager den til?

Jeg oppfatter påskeøl og juleøl som nært beslektede brygg, selv om juleøl ofte er mørkere, fyldigere og søtere. Den danske versjonen av påskebryg er ofte noe søtt kliss, så jeg lager som regel en oktoberfest type til påske.

3 rør (evt pakker) med FERSK gjær skulle være nok til ca 25 liter.  Evt 1 pakke og ca 2 liter starter.  Du finner artikler om gjærstartere her på forumet. Kortversjonen: 100 gram tørr maltextract pr liter + gjærnæring.  Kok opp og kjøl ned.  Rikelig med luft/oksygen.

Tilbake
Topp