Nytt nybegynnerspørsmål, ang tidspunkt for flasking og måling av FG

Jeg har nå hatt en dunk stående på gjæring i ca 4 dager. Nå plopper det i gjærlåsen ca. hvert 3. minutt, og jeg begynner å tenke på å måle gravitet. Det er snakk om en blond ale på 4%, som har gjæret på ca 22 grader i ca 3 dager. I mitt hode virker det ikke feil at det har gått så fort, all den tid den ikke har så sinnsykt mye sukker å forbrenne + at temperaturen har vært gjevnt høy.

Jeg tenker nå å måle gravitet, og da dukker det opp et par spørsmål:
1. Hvis utstyret er rent, er det da greit å helle det man tapper av for å måle tilbake på dunken? Jeg er også litt fristet til å ta av lokket for å sjekke at det ser "normalt" ut oppi der, men har hørt at det gir fare for infeksjon, hva mener dere?

Jeg tenker å måle graviteten nå, og igjen om 12 timer. Og deretter gjenta til jeg får samme resultat to ganger på rad. Da er den vel ferdig? Eller bør jeg la det gå 24 timer? Jeg er veldig gira på å få dette ølet over på flasker :skitbra:

Det var dette med tålmodighet da :laugh:

1. Det er noe jeg aldri gjør selv eller kunne tenkt å gjøre selv, så mitt råd er nei. Ta av lokket går fint det, men det er greit hvis det ikke er orkan og støvskyer i rommet. Jeg kikker ofte for å se hvordan de forskjellige gjærene ser ut til forskjellige tider. Har ikke gitt meg noe trøbbel. Hva med å hive hele ochelvekta oppi dunken? Det har jeg begynt med og funker fjell. Det fordrer at det er skum/gugge-fritt.

2. Normalen er å la Ale stå i 14 dager, for å gjære ut og la gjæren rydde opp etter seg. Jeg skal innrømme at jeg synder mot dette. Jeg brygget nylig en Imperial Brown Ale med WLP007. Den fikk åtte dager på dunken før den ble flasket. FG var nådd fire dager etter brygging. Ølet ble meget bra, uten at det trenger å bety at det er riktig måte å gjør det på. Sørg i det minste for at du har samme gravety over noen dager. Den bør også være i nærheten av estimert FG.

Vi er alle gira på å få det flasket. Kanskje mest giret på å få det i glasset. :skitbra:

Mvh
Anders

I dette tilfellet var det ikke mulig å få tatt noen måling rett i dunken. Måleren kom i kontakt med gjæren i bunn, og fløt ikke fritt. Et par liter til i dunken kunne det nok gått.

Men, jeg fikk tatt en titt på innholdet. Her er et bilde fra før jeg målte:

2013-05-22.jpg

Det så ut til å ha en tjukkere konsistens enn øl, så jeg tolker det som at det fremdeles er gjennomtrukket av gjær? Håper ikke det er infisert  :jaha:

Det er nok et par dager igjen tenker jeg. Men, skal jeg kunne ta en håndfull målinger uten å sløse bort god øl er jeg jo nødt til å helle de tilbake på dunken. Jeg får koke (eller bake i ovnen) reagensrøret hver gang, og bruker chemipro på ochelvekta som ikke tåler koking i følge instruksjonene. Da bør det vel gå greit å helle det tilbake på dunken? Hvis ikke får jeg skaffe meg et mindre reagensrør. Har ikke mye lyst til å sløse bort en kvart liter pr måling...

Såg jo ut som gin, om noe farget. Det er klart, er du nøye kan det gå bra å helle det tilbake. Er du atpåtil på slutten/ferdig gjæret skal det noe mer til å få infeksjon.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Fire dager? Som regel vil det ta flere dager før gjæren har falt til bunns.

Og slutt med det tullet med å ville helle ølet tilbake på dunken etter måling. Du mister uansett et par liter vørter og øl når du brygger, så det er idiotisk å ødelegge en hel batch for å spare en halvliter.

Kjetil: Du har nok rett. Jeg skal slå fra meg tanken om å helle ølet tilbake. Det er nok en dårlig idé. Ang timing: Jeg hadde håpet på at dette skulle gå kjappere på grunn av at han som laget oppskriften sier at han gjør denne på 4-5 dager. Men jeg kan fint vente til over helga, det går bra :)

Men, for der jeg er i prosessen nå, ser dette normalt ut?

En Ale lar jeg stå i 2 uker omtrent uansett.
Når jeg har tilsatt gjær/ristet tapper jeg et målebeger med ochellsvekten i som jeg setter åpent ved siden av gjæringsdunken, da ser jeg hvordan gjæringsforløpet går.
Men uansett så lar jeg den få to uker.

Rune Alm skrev:
Når jeg har tilsatt gjær/ristet tapper jeg et målebeger med ochellsvekten i som jeg setter åpent ved siden av gjæringsdunken, da ser jeg hvordan gjæringsforløpet går.

Men blir ikke gjæringsforløpet annerledes når man har så små kvanta? Jeg ser for meg at det går tregere når man har så liten mengde

Et refractometer kan være en ide, hvis du er redd for at for mye går til spille etter hver måling.

Tilbake
Topp